KUALA LUMPUR: AirAsia X Bhd (AAX) bakal melepaskan status Nota Amalan 17 bagi syarikat yang mengalami masalah kewangan.

Syarikat penerbangan jarak sederhana dan tambang rendah itu telah mengemukakan permohonan kepada Bursa Malaysia untuk ditarik balik daripada PN17 sama sekali, mengenai peningkatan terkini dalam prestasi kewangan kumpulan dan anak-anak syarikatnya.

Oleh itu, ia juga memohon pelepasan daripada perlu mengemukakan dan melaksanakan rancangan untuk menyelaraskan keadaannya, menurut pemfailan syarikat itu di Bursa Malaysia.

AAX merancang untuk mengeluarkan dirinya daripada klasifikasi PN17 dalam masa beberapa hari, kerana ia tidak lagi mencetuskan kriteria PN17 di bawah keperluan penyenaraian Pasaran Utama.

Syarikat penerbangan itu mengemukakan permohonan kepada Bursa pada Khamis.

Sementara menunggu lampu hijau Bursa melucutkan status PN17 tersebut, AAX juga melalui permohonan yang sama, memohon lanjutan sehingga tiga bulan dari 29 Julai hingga 28 Oktober, untuk mengemukakan pelan penyusunan semulanya sekiranya ia tidak menerima kelulusan Bursa bagi cadangan pelepasan dan peningkatan.

AAX sebelum ini sudah diberi lanjutan masa dua kali untuk menyerahkan pelan penyusunan semulanya, pertama selama enam bulan hingga 28 April, dan kemudian untuk tiga bulan lagi hingga 28 Julai tahun ini.

AAX terperosok ke status PN17 pada 27 Oktober 2021, manakala syarikat saudaranya Capital A Bhd berbuat demikian pada 14 Januari 2022, selepas terkumpul kerugian akibat pandemik, yang mengakibatkan ekuiti pemegang saham negatif bagi kedua-dua syarikat.

Pada 21 Februari, AAX mencatatkan keuntungan bersih sebanyak RM153.48 juta untuk suku keenam tempoh kewangan berakhir 31 Disember 2022 (6QFP2022), lonjakan enam kali ganda suku ke suku daripada RM25.09 juta pada 5QFP2022, di belakang rekod purata tambang, faktor muatan penumpang yang lebih tinggi dan peningkatan mendadak dalam penumpang.

Hasil suku tahunan meningkat lebih tiga kali ganda kepada RM339.3 juta, daripada RM100.1 juta pada suku sebelumnya.

Saham AAX ditutup satu sen atau 0.6% lebih rendah kepada RM1.67 pada Khamis, menilai syarikat itu pada RM746.61 juta, manakala Capital A menjelaskan satu sen atau 1.21% lebih tinggi pada 83.5 sen, memberikannya permodalan pasaran RM3.46 bilion.

Tahun sehingga kini, AAX telah memperoleh hampir 180% daripada semasa ia didagangkan pada RM1.07, manakala Modal A meningkat lebih 28% daripada 18 sen. - DagangNews.com