KUALA LUMPUR: AirAsia X Bhd telah mencapai faktor muatan penumpang (PLF) yang kukuh sebanyak 80 peratus, meningkat tujuh mata peratusan dari tahun ke tahun walaupun kapasitinya telah melonjak lebih sembilan kali dari tahun ke tahun kepada 1.01 juta tempat duduk pada suku ketiga 2023.

AirAsia X berkata, prestasi tersebut telah didorong oleh peningkatan 10 kali ganda dari tahun ke tahun dalam bilangan penumpang selepas ia membawa lebih 807,000 penumpang pada suku ketiga 2023 berbanding hampir 80,500 penumpang yang dicatatkan dalam tempoh yang sama tahun sebelumnya.

"Tempat duduk yang tersedia bagi setiap kilometer (ASK) menokok hampir 12 kali lebih tinggi dari tahun ke tahun pada 4.4 bilion, disokong oleh kenaikan dalam kapasiti tempat duduk dan pemulihan berterusan rangkaian penerbangan syarikat.

"Kapasiti tempat duduk AirAsia X meningkat sebanyak 24 peratus dari suku ke suku manakala kapasiti ASK naik 26 peratus apabila bilangan pesawat yang boleh diservis bertambah sebanyak tiga pesawat dari suku ke suku pada suku ketiga 2023," katanya dalam satu kenyataan pada Selasa.

Syarikat penerbangan itu berkata semasa suku ketiga 2023, AirAsia X Malaysia melancarkan laluan kedua ke India dengan penerbangan ke Amritsar (empat kali seminggu) dan laluan keempat di China dengan penerbangan ke Chengdu (tiga kali seminggu), seterusnya, mengukuhkan komitmen syarikat berkenaan untuk kembali ke pasaran teras yang pernah menerima perkhidmatannya sebelum pandemik.

"Kekerapan penerbangan melonjak kepada 114 penerbangan seminggu menjelang akhir suku ketiga 2023 berbanding 23 penerbangan pada akhir tempoh yang sama tahun lalu. Kekerapan penerbangan menokok 19 peratus dari suku ke suku, dengan kekerapan penerbangan ke Shanghai dan Perth mula meningkat kepada penerbangan harian," katanya.

Sementara itu, syarikat penerbangan sekutunya, AirAsia X Thailand, membawa sejumlah 342,078 penumpang, dengan PLF yang sihat sebanyak 82 peratus bagi suku dalam tinjauan.

Pada suku ketiga 2023, kapasiti ASK AirAsia X Thailand melonjak enam kali lebih tinggi dari tahun ke tahun pada 1.8 bilion manakala kapasiti tempat duduk bertambah lima kali lebih tinggi dari tahun ke tahun pada 416,053 tempat duduk, katanya.

Selain itu, dari segi rangkaian, kekerapan penerbangan keseluruhan AirAsia X Thailand naik sebanyak 15 peratus dari suku ke suku, dengan kekerapan di laluan Shanghai menokok kepada enam kali seminggu semasa suku tersebut.

Saiz keseluruhan armada AirAsia X kekal pada 17 pesawat model A330 menjelang akhir September 2023, dengan 14 pesawat kini diaktifkan serta beroperasi, manakala jumlah saiz armada AirAsia X Thailand ialah lapan model A330, dengan enam pesawat diaktifkan dan beroperasi. - BERNAMA