KUALA LUMPUR: Mesyuarat pertama Majlis Penasihat Perniagaan Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (ABAC) memberi tumpuan kepada keresahan yang mendalam berkenaan tekanan daripada pemecahan ekonomi global.

Pengerusi ABAC 2024, Julia Torreblanca dari ABAC Peru berkata, selain itu, mesyuarat turut menyentuh mengenai risiko tekanan terhadap pertumbuhan, kemasukan dan usaha menangani isu perubahan iklim.

Dalam satu sidang media di ibu negara pada Jumaat, beliau berkata, pemimpin perniagaan Asia Pasifik menggesa agar pemimpin dapat mewujudkan dinamik ekonomi yang lebih besar dengan rakyat adalah tumpuanutama agenda Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC).

"Kita berada di persimpangan yang kritikal untuk ekonomi global, dan kerajaan perlu bekerja bersama untuk mewujudkan masa depan yang lebih makmur, mampan, dan stabil untuk komuniti. Sebagai majlis penasihat kepada pemimpin APEC, ABAC komited untuk memainkan peranan secara kolaboratif untuk menangani cabaran ini demi kepentingan komuniti kita.

"“Kita perlu melihat inisiatif yang praktikal, seperti kesepaduan perdagangan digital, serta penggunaan teknologi pembuatan yang lebih bertanggungjawab, rantai bekalan, akses wanita untuk peluang kewangan, serta peralatan perdagangan yang diperlukan untuk menangani perubahan iklim,” katanya lagi.



Ditubuhkan pada November 1995 oleh pemimpin ekonomi APEC, ABAC berfungsi sebagai platform penting perdagangan di rantau ini.

Setiap ekonomi APEC diwakili oleh maksimum tiga ahli tetap daripada sektor swasta yang dilantik oleh ketua ekonomi APEC masing-masing.

Dalam pada itu Torreblanca berkata, antara keutamaan ABAC bagi 2024 ialah mengukuhkan struktur ekonomi rantau ini, dan bekerjasama dengan negara anggota APEC ke arah pelaksanaan Zon Bebas Perdagangan Asia Pasifik (FTAAP).

“Satu lagi keutamaan ABAC 2024 ialah memberi penekanan kepada pembangunan idea praktikal, tentang bagaimana menyokong peralihan ekonomi tidak formal kepada yang formal. Ini merupakan cabaran besar bagi negara ekonomi membangun, dan dapat mengekang keupayaan sebenar ekonomi, serta peluang kepada rakyat,” katanya lagi.

Sebelum ini, Timbalan Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI) Liew Chin Tong berkata, mesyuarat berkenaan penting bagi Malaysia membuka peluang kepada sektor swasta untuk melibatkan diri dengan pemimpin-pemimpin perniagaan daripada 20 negara ekonomi APEC.

"Sekarang ini kita menghadapi pelbagai cabaran di arena antarabangsa. Ada persaingan geopolitik, ada cabaran, tetapi dengan kewujudan APEC, ia dapat meredakan ketegangan itu.

"Negara-negara terlibat dengan APEC boleh gunakan platform ini untuk mengadakan dialog, kerjasama, untuk selesaikan masalah yang dihadapi daripada segi ekonomi dan perdagangan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan mesyuarat Majlis Penasihat Perniagaan APEC (ABAC) di sini, pada Khamis.