KUCHING: Sarawak berharap peruntukan yang lebih besar diberikan kepada negeri itu dalam pembentangan Bajet 2023 pada 7 Oktober depan, kata Timbalan Premier Sarawak, Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan.

Harapan itu kata beliau penting bagi membantu kerajaan negeri memperkasa komuniti ekonomi terutama perusahaan kecil dan sederhana (PKS).

Menurutnya, peruntukan lebih besar itu juga mampu membantu kerajaan negeri melengkapkan fasiliti perniagaan di pedalaman.

"Jadi, begitu banyak yang perlu kita buat dalam usaha memacu pembangunan dan adalah wajar untuk kita mendapatkan peruntukan yang lebih.

"Sudah tentu ia akan melibatkan para usahawan kita seperti sektor PKS yang terjejas disebabkan oleh COVID-19 dan mereka perlu memulakan perniagaan mereka semula,” katanya.

Beliau berkata demikian semasa sidang media selepas Majlis Kunjungan Hormat Dewan Usahawan Bumiputera Sarawak (DUBS) di Kuching pada Jumaat.

Ia sebagai respons mengenai harapan peruntukan kepada negeri itu yang akan dibentangkan dalam Bajet 2023 dalam masa terdekat.

Dalam perkembangan yang sama, beliau berharap Kerajaan Persekutuan dapat mewujudkan mekanisme khusus berhubung pelaksanaan projek pembangunan.

Awang Tengah yang juga Menteri Sumber Asli dan Pembangunan Bandar II berkata ia penting untuk memastikan setiap projek yang telah ditetapkan tidak berdepan isu pembaziran peruntukan.

"Kita mahu mekanisme pelaksanaan projek harus diperhalusi supaya apa saja projek yang diluluskan misalnya untuk tahun depan harus dilaksanakan dalam tempoh itu.

"Sekiranya tidak, peruntukan tersebut tidak akan dibelanja dan pada tahun selanjutnya projek yang sama juga akan diberi peruntukkan serupa,” ujarnya.