KUALA LUMPUR: Beban gagal bayar hutang (debt default) negara telah menjadi fenomena global dalam persamaan makroekonomi baharu, namun Malaysia terkecuali daripada risiko ini.

Dalam pasaran sedang pesat membangun di Asia, pengetatan dasar monetari Amerika Syarikat (AS) dan dasar kewangan utama negara barat yang lain telah membawa kemampanan hutang kerajaan kembali menjadi tumpuan.

Inflasi yang lebih tinggi menekan kerajaan tersebut untuk memberikan bantuan fiskal tambahan sebelum banyak pihak berjaya mengekang defisit bajet yang terkumpul semasa pandemik COVID-19.

Bagaimanapun, negara yang mempunyai kestabilan dasar terselamat daripada gagal membayar hutang negara.

“Kami mengetahui terlebih dahulu (risiko hutang negara) pada 2010 apabila Greece gagal membayar hutang negaranya dan meletakkan moratorium ke atas pendeposit bank pada 30 Jun 2015," demikian menurut Ketua Pakar Ekonomi Global Juwai IQI, Shan Saeed kepada DagangNews.com.

Jelasnya, hutang global telah mencecah AS$300 trilion iaitu 3 kali ganda Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) global yang berjumlah AS$104 trilion.

“Selepas era COVID-19, kerajaan Malaysia sedang berusaha dengan bijak dalam mengurangkan nisbah hutang kepada KDNK untuk mencapai kestabilan makroekonomi yang merupakan kunci kepada trajektori pertumbuhan jangka panjang negara,” katanya.

Beliau berkata demikian apabila mengulas laporan media oleh pihak tertentu kononnya Malaysia bakal muflis seperti sebuah negara di Asia Selatan baru-baru ini disebabkan hutang negara.

Menyangkal kebenaran laporan itu, Shan berkata, kerajaan Malaysia telah mengatur langkah strategik bagi mengatasi cabaran kelemahan ekonomi global yang belum pernah berlaku sebelum ini dengan gabungan unik pembangunan infrastruktur dan strategi kewangan awam.

Menurutnya, kerajaan di bawah kepimpinan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakub telah mengekalkan hutangnya kepada KDNK pada 63.4% dengan mengikut tiga prinsip utama.

Antara langkah diambil termasuklah meningkatkan saiz KDNK yang berkemungkinan mencecah AS$375 hingga AS$380 bilion menjelang akhir tahun, meningkatkan pendapatan berikutan harga komoditi yang lebih tinggi dan purata kadar dasar semalaman (OPR) berada pada 2.55% dari 2017 hingga 2021.

Majalah Economist keluaran terkini pada 16 Julai 2022 muka surat 69 menunjukkan kejatuhan kadar faedah menjadikan hutang murah untuk dilunaskan, walaupun ia meningkat ke tahap yang kelihatan berbahaya satu generasi sebelum ini.

Pandemik menyebabkan kedua-dua arah aliran menjadi terlalu melampau - dunia kaya meminjam 10.5% daripada KDNKnya pada 2020 dan 7.3% lagi pada 2021, walaupun hasil bon jangka panjang menjunam.

Kini bank pusat menaikkan kadar faedah untuk memerangi inflasi dan hutang awam menjadi lebih membebankan.

Shan tidak menjangkakan nisbah hutang kepada KDNK yang lebih tinggi akan datang dalam pasaran tempatan.

Ini kerana katanya, Malaysia akan mendapat manfaat daripada harga minyak dan komoditi yang lebih tinggi, peningkatan jumlah perdagangan 21% tahun ke tahun (YOY), pelaburan langsung asing (FDI)/ permintaan domestik yang lebih tinggi pelaburan dan peningkatan dalam saiz.

Malah, beliau berkata, KDNK, paras hutang akan menjadi lebih rendah pada suku tahun akan datang.

“Kerajaan akan terus menyatukan bahagian fiskalnya dalam kunci kira-kira untuk mempunyai lebih banyak pengurangan bagi menampung langkah pengembangan.

“Hutang kepada angka KDNK boleh berlegar sekitar 61 hingga 62% menjelang akhir tahun. Lebih-lebih lagi defisit belanjawan akan turun kepada 6% atau lebih rendah daripada paras semasa 6.4%.

"Sebarang hutang negara melebihi tahap ambang 90% KDNK boleh membawa kepada bencana ekonomi untuk negara," tegasnya.

Menurutnya, paras hutang kerajaan Malaysia secara relatifnya selamat dan ia semakin menurun daripada peringkat ambang.

Katanya, pelabur mempunyai keyakinan yang kukuh terhadap negara ini dan ia terus menarik FDI ke dalam negara.

Bahkan beliau turut memuji langkah kerajaan, bersama-sama Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) dan Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) kerana telah melakukan kerja yang baik untuk mengekalkan momentum perdagangan.

"Perdagangan dijangka jatuh mungkin antara RM1.3 dan RM1.5 trilion pada 2022. Kami di IQI Global mengekalkan status quo untuk prospek KDNK Malaysia tahun ini. Ekonomi Malaysia akan terus kekal meningkat dalam tiga suku terakhir.

“Ini didorong kestabilan makroekonomi, permintaan agregat yang kukuh, aliran FDI dan pelaburan langsung domestik (DDI), angka perdagangan yang kukuh, rangka kerja dasar/kestabilan yang konsisten, tenaga buruh yang produktif/celik teknologi dan dasar monetari dan fiskal yang stabil, “ jelas Shan.

Beliau berkata, IQI Global tidak mengubah unjuran KDNK untuk tahun ini yang akan berlegar sekitar 4 hingga 5% pada 2022 dengan permintaan agregat, angka perdagangan dan lebih-lebih lagi pelaburan mengalir ke negara ini.

Secara ringkasnya, Shan berkata beliau berpendapat pelabur di peringkat global telah kehilangan AS$39 trilion dalam pasaran ekuiti global pada 30 Jun 2022.

Beliau turut meramalkan lebih banyak kegawatan dalam ekonomi global akan berlaku bagi tempoh enam hingga 12 bulan akan datang. - DagangNews.com