KUALA LUMPUR: Syarikat pembinaan dan kejuruteraan Bintai Kinden Corp Bhd kini berdepan isu dengan Kolej Teknologi Islam Melaka Bhd (KTIMB), sebuah syarikat awam berhad milik penuh Kerajaan Negeri Melaka, berhubung tunggakan terkumpul berjumlah RM42 juta yang terhutang kepada anak syarikat milik penuh kumpulan itu Optimal Pengurusan Hartanah Sdn Bhd (OPM).

Pada 2016, Optimal Property telah dianugerahkan kontrak oleh KTIMB untuk membina dan mengendalikan bangunan penginapan pelajar untuk 7,000 pelajar di Kolej Universiti Islam Melaka (KUIM) yang kini dikenali sebagai Universiti Melaka (UNIMEL).

Di bawah perjanjian konsesi inisiatif kewangan swasta (PFI) ini, Optimal Property perlu, dengan kosnya sendiri – untuk membina dan menyiapkan bangunan penginapan pelajar bersama perabot dan kelengkapan.

Sebagai balasan, OPM mempunyai konsesi untuk mengendalikan penginapan pelajar dan berhak mengutip yuran bulanan dan yuran penyelenggaraan tahunan.

Bintai Kinden berjaya menyiapkan pembinaan penginapan pelajar dengan sijil siap dan pematuhan (CCC) yang diperolehi untuk bangunan tersebut pada September 2019.

Walau bagaimanapun, sejumlah RM30.18 juta (2021: RM18.06 juta) telah dimasukkan dalam Laporan Tahunan Bintai Kinden 2022 di bawah penghutang dagangan berhubung dengan bayaran terhutang oleh KTIMB yang telah lewat tempoh selaras dengan terma perjanjian konsesi. .

Sebagai reaksi kepada pertanyaan, jurucakap yang mewakili pengurusan Bintai Kinden BKCB memberitahu FocusM bahawa KTIMB setakat ini "hanya membayar sejumlah kecil" daripada yuran bulanan dan yuran penyelenggaraan tahunan yang dipersetujui.

“Kami dengan rendah hati merayu kepada kerajaan negeri Melaka untuk melihat perkara ini dengan segera kerana kami ingin menyelesaikan isu yang tertangguh dengan cepat dan baik demi menjaga dan meningkatkan kualiti pendidikan untuk belia yang tinggal di negeri ini.

“Berdasarkan obligasi kontraknya kepada Harta Optimal, jumlah tertunggak setakat ini berjumlah RM42 juta selepas ditolak jumlah kecil yang dibayar sebelum ini,” dedahnya.

"Kami menjangkakan tunggakan tertunggak akan meningkat dalam beberapa bulan akan datang kerana KTIMB masih tidak memenuhi obligasi bulanannya."

Jurucakap itu berkata tunggakan itu juga telah menyebabkan kesan negatif kepada aliran tunai Bintai Kinden.

“Kumpulan itu masih meneruskan komitmen kewangannya kepada institusi pembiayaan kerana Pinjaman Bertempoh Islam diperoleh untuk membiayai sebahagian kos pembinaan serta perbelanjaan operasi yang ditanggung bagi menyelenggara penginapan pelajar,” jelasnya.

“Bintai Kinden bukan sahaja telah menunaikan kewajipannya di bawah perjanjian konsesi tetapi juga terus mengekalkan tempat penginapan pelajar dalam keadaan baik dengan menggunakan dana sendiri.” – DagangNews.com