Pembayaran subsidi bagi faedah pinjaman perumahan boleh dilaksanakan sekiranya majikan diberi insentif cukai oleh kerajaan.

Menurut pengarah eksekutif Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia (MEF) Datuk Shamsuddin Bardan, ketiadaan insentif seumpama itu akan meningkatkan kos operasi syarikat dan organisasi.

"Buat masa ini memanglah kebanyakan majikan tidak akan mampu menanggung kos operasi yang meningkat. Dan majikan yang memberi faedah berkenaan juga tidak diberikan sebarang insentif seperti pelepasan cukai dan sebagainya," ujar beliau yang dihubungi Astro AWANI pada Rabu.

Shamsuddin berkata demikian sebagai susulan saranan Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) yang mencadangkan agar majikan memberi subsidi bagi faedah pinjaman perumahan kepada pekerja.

Tambahnya, ia juga tidak akan memberi impak yang besar kepada pekerja kerana subsidi berkenaan ketika ini turut dikenakan cukai oleh kerajaan.

"Pekerja juga tidak mendapat faedah yang besar kerana subsidi sedemikian dikira sebagai pendapatan dan akan dikenakan cukai," kata beliau.

Sehubungan itu, beliau mencadangkan agar majikan yang memberikan subsidi diberi pengurangan cukai berganda.

Selain itu, kata Shamsuddin, subsidi yang diterima pekerja itu juga haruslah dikecualikan cukai oleh kerajaan agar mereka dapat menikmati sepenuhnya manfaat berkenaan.

Beliau berkata sekiranya isu ini dapat diatasi, majikan berkemungkinan dapat memberi subsidi sehingga separuh daripada kadar faedah pinjaman perumahan kepada pekerja mereka.

"Keseluruhan subsidi yang boleh diberikan mungkin boleh mencapai kadar separuh daripada faedah yang dikenakan institusi kewangan dan ini dapat mengurangkan kos sara hidup pekerja.

"Kalau institusi kewangan mengenakan 6 peratus, mungkin subsidi yang boleh diberikan adalah 3 peratus," kata beliau.

Pada Rabu, Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) mencadangkan agar majikan memberi subsidi bagi faedah pinjaman perumahan kepada pekerja bagi membantu meringankan beban pekerja yang ingin membeli kediaman.

Setiausaha Agungnya, N. Gopal Kishnam berkata pemberian subsidi itu akan menyokong inisiatif kerajaan dalam menyediakan rumah mampu milik bagi golongan berpendapatan rendah dan sederhana.