KUALA LUMPUR: Bursa Malaysia Securities Bhd telah menegur secara terbuka Silver Ridge Holdings Bhd dan empat pengarahnya kerana melanggar Keperluan Penyenaraian Pasaran ACE.

Selain itu, para pengarah dikenakan denda berjumlah RM100,000 kata bursa itu dalam satu kenyataan.

Syarikat itu ditegur secara terbuka kerana gagal membuat pengumuman segera apabila syarikat menerima surat award/kontrak bertarikh 4 Mei 2021 untuk kontrak RM20.64 juta, dengan tempoh 36 bulan dari 4 Mei 2021 hingga 3 Mei 2024.

“Silver Ridge hanya mengumumkan kontrak pada 4 Oktober 2021, penangguhan selama lima bulan. Empat pengarah eksekutif Silver Ridge pada masa itu melanggar Peraturan 16.13(b) Keperluan Penyenaraian Pasaran ACE kerana membenarkan syarikat melakukan pelanggaran itu,” kata Bursa Malaysia.

Empat pengarah itu ialah bekas pengarah urusan kumpulan dan Ahli Parlimen Langkawi Datuk Mohd Suhaimi Abdullah, yang meletak jawatan pada 4 Jan 2023, timbalan pengarah urusan Syakur Mohd Suhaimi, pengarah eksekutif dan ketua pegawai eksekutif Satila Mohd Suhaimi, dan pengarah eksekutif Wong Chee Keong, yang meletak jawatan pada 5 Julai 2022.

“Bursa Malaysia Securities memandang serius pelanggaran tersebut, kerana adalah penting bagi syarikat tersenarai mematuhi dengan tegas kewajipan pendedahan.

“Khususnya, keperluan untuk membuat pengumuman segera mengenai maklumat penting berfungsi untuk memastikan pelabur dan orang ramai sentiasa dimaklumkan sepenuhnya oleh syarikat tersenarai tentang semua fakta atau maklumat yang mungkin menjejaskan kepentingan mereka, dan adalah asas untuk membolehkan pelabur membuat keputusan pelaburan termaklum,” kata bursa.

Menurut Panduan Komunikasi Penerbit Bursa No. 3/2017 mengenai Pendedahan berkaitan Kontrak Material dan Pencegahan Pendedahan Terpilih Maklumat Material, penerbit tersenarai harus mengumumkan pemberian kontrak material serta-merta selepas menerima pemberian kontrak material, termasuk jika kontrak itu dianggap material dengan nilai kontrak ialah 10% atau lebih daripada hasil terbitan disatukan terbitan tahunan penerbit tersenarai.

Saham Silver Ridge dibuka pada 31 sen, tidak berubah berbanding Selasa, memberi nilai syarikat itu pada RM64.06 juta. -DagangNews.com