KUALA LUMPUR: Capital A Bhd tidak akan mengambil fasiliti pinjaman kelab RM500 juta yang diluluskan baru-baru ini kerana ia tidak dapat menerima syarat-syarat tertentu.

Syarikat itu dalam satu makluman kepada Bursa Malaysia berkata, berikutan itu, ia akan meneroka alternatif pembiayaan hutang yang lain dengan syarat yang boleh diterima untuk keperluan operasi serta pembiayaan syarikat.

Pada 5 Oktober 2021, AirAsia Group Bhd (AAGB) menerima kelulusan daripada Danajamin Nasional Bhd untuk pinjaman berjamin sebanyak 80 peratus sehingga RM500 juta di bawah Skim Jaminan Danajamin Prihatin.

Skim itu adalah sebahagian daripada pakej rangsangan ekonomi Malaysia berikutan wabak COVID-19.

Menurut Capital A, syarat-syarat itu berkaitan dengan Sekuriti : Beberapa Jaminan dari Tan Sri Anthony Francis Fernandes dan Datuk Kamarudin Meranun.

Di bawah Syarat Prajadi : AAGB perlu mengemukakan dan Bursa Malaysia Bhd untuk meluluskan pelan pengaturan menurut Perenggan 8.05 dan Perenggan 2.1 (a) Amalan Nota 17 (PN17) Keperluan Penyenaraian Pasaran Utama.

Ia sedang di bawah pelanjutan tempoh sokongan untuk AAGB memulihkan ekuiti pemegang saham yang disatukan agar berada di atas RM40 juta dan 25 peratus daripada modal saham atau bagi kumpulan untuk mendapatkan lanjutan masa dalam menyediakan pelan regulasi bagi tempoh yang sepadan dengan fasiliti kelab itu. - DagangNews.com