KUCHING: Dasar kerajaan Sarawak mempromosikan tenaga hijau dan teknologi telah menjadikan negeri ini sebagai destinasi pelaburan menarik kepada pelabur.

Kuasa Usaha Kedutaan Amerika Syarikat (AS) di Kuala Lumpur Michael Newbill berkata kedutaan itu bekerjasama dengan syarikat AS yang berminat untuk meneroka peluang yang boleh ditawarkan Sarawak.

Beliau berkata kini terdapat beberapa syarikat AS di Sarawak dan mereka telah berada di negeri itu sejak beberapa dekad lepas.

"Mereka (syarikat Amerika) telah berada di sini (di Sarawak) selama beberapa dekad terutamanya dalam industri petroleum dan gas sama ada industri huluan dan hiliran, selain industri perhotelan dan pelancongan.

"Kini, kami kini bekerjasama dengan syarikat Amerika yang berminat dalam bidang ini (tenaga hijau dan teknologi) untuk meneroka apa yang Sarawak boleh tawarkan dan apa yang boleh kami sumbangkan," katanya pada sidang media selepas pelancaran Pemimpin Muda Asia Tenggara (YSEALI) ) Bengkel Serantau untuk Meningkatkan Kesalinghubungan Digital Untuk Semua, di sini hari ini.

Dianjurkan oleh Kedutaan AS di Kuala Lumpur, dengan kerjasama Perbadanan Ekonomi Digital Sarawak (SDEC) dan Pusat Kajian Tadbir Urus dan Politik (Cent GPS), program ini bertujuan untuk memupuk perbincangan dan kerjasama dalam kalangan pemimpin muda ASEAN dan Timor-Leste untuk menangani cabaran kesalinghubungan digital.

Sementara itu, Timbalan Menteri Tenaga dan Kelestarian Alam Sekitar Sarawak Hazland Abang Hipni berkata Sarawak terkenal dengan teknologi hijau semula jadi kerana ia dilitupi hutan, sungai, hujan dan cahaya matahari untuk menjana tenaga solar.

"Isu semasa perubahan iklim memperlihatkan seluruh dunia sedang berusaha ke arah agenda mengurangkan pelepasan karbon dan penyahkarbonan, namun bumi Sarawak dikurniakan dengan sumber alam semula jadi yang banyak.

"Apa sahaja produk perindustrian yang dihasilkan oleh Sarawak disifatkan sebagai produk hijau kerana sumber tenaga kita adalah daripada sumber hijau iaitu kuasa hidro dan solar," tambahnya.

-- BERNAMA