KUALA LUMPUR: Semua Institusi Kewangan Pembangunan (DFI) digesa berbincang untuk menyelaraskan pembiayaan kepada perniagaan yang terjejas akibat impak COVID-19.

Ketua Penerangan UMNO, Shahril Hamdan berkata, walaupun skim yang dilaksanakan setiap institusi berbeza, namun mereka perlu saling berkoordinasi supaya keputusan yang dibuat mengutamakan golongan yang terdesak.

"Jika semua (DFI) 'buat hal' atau KPI (indeks prestasi utama) sendiri, khuatir nanti ia tidak mencapai matlamat keseluruhan atau ada sektor penting yang tercicir," katanya menerusi ciapan di Twitter peribadi pada Rabu. 

Beliau berkata demikian sebagai mengulas skim pembiayaan yang ditawarkan Bank Pembangunan Malaysia Berhad (BPMB) yang berjumlah RM5.6 bilion sebagai tambahan kepada kemudahan perbankan korporat bank.


Skim ini ditawarkan pada kadar pembiayaan pilihan dan menyasarkan sektor strategik utama iaitu pendigitalan, kelestarian, maritim dan logistik, pelancongan dan pengangkutan awam.

Bagaimanapun menurut Shahril, ia perlu sedikit pengubahsuaian supaya mencapai sasaran kepada komuniti perusahaan kecil dan sederhana (PKS).

"Tengok laman web, jumlah atau tujuan pembiayaan nampak lebih kepada syarikat besar.

"Margin pembiayaan 80 peratus tidak berapa relevan kepada kebanyakan PKS kini.

"Tidak semua mahukan pembiayaan projek baharu. Lebih perlu untuk aliran tunai," menurutnya di Twitter.


Isnin lalu, Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz menyarankan supaya DFI merangka penyelesaian yang praktikal buat sektor perniagaan untuk membolehkan mereka kembali pulih dan beroperasi secepat mungkin.

Beliau berkata, DFI perlu memberi sokongan segera kepada perniagaan terutamanya PKS serta mikro sebagai langkah menyokong usaha pemulihan ekonomi negara.