KUALA LUMPUR: Meskipun terdapat peningkatan dalam jumlah penyertaan usahawan mikro serta perusahaan kecil dan sederhana (PKS) dalam platform pendigitalan, aspek pendigitalan logistik juga perlu dipertingkatkan.

Naib Presiden Persatuan PKS Malaysia, Chin Chee Seong berkata, jaringan logistik yang baik membantu mereka meluaskan lagi potensi perniagaan.

“Mereka (peniaga mikro dan PKS) dikategorikan dalam industri servis, iaitu 90 peratus daripada 1.15 juta dan kebanyakan bukan dalam industri pembuatan, pertanian dan pembinaan serta kebanyakan dalam industri dagangan, maka logistik penting untuk meluaskan ruang dan kawasan perniagaan.

“Sekiranya ada sistem logistik yang baik, syarikat di Kuantan dan Kelantan boleh menghantar barangan secepat mungkin ke Kuala Lumpur dan mampu membantu mereka semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP),” katanya pada program Agenda AWANI baru-baru ini.

Sementara itu, Pengarah Urusan Lalamove Malaysia, Jane Teh berkata, aspek digitalisasi dan logistik perlu seiringan agar meningkatkan kecekapan operasi, sekali gus memenuhi tingkah laku pengguna di ‘norma baharu’.

“Proses operasi yang lancar bukan saja membantu PKS menumpukan perhatian pada sesuatu yang lebih penting seperti penjualan perniagaan, sementaranya ia juga boleh meningkatkan kecekapan operasi dan kualiti perkhidmatan pelanggan secara keseluruhan,” katanya.

Jane menambah, strategi pendigitalan logistik bagi setiap industri adalah berbeza.

“Sebagai contoh, ada yang menggunakan penghantaran Lalamove terutamanya untuk meningkatkan kecekapan operasi. Ada yang menggunakannya hanya pada musim puncak apabila flit (kecepatan) in-house tidak boleh mengawal jumlah penghantaran yang berkembang. Ada yang menggunakan Lalamove untuk meningkatkan pengalaman pembelian pelanggan melalui penghantaran last-mile yang lebih cepat.

“Yang penting sekali adalah pemilik perniagaan perlu mengenal pastikan tujuan pendigitalan terdahulu dan memilih penyelesaian digital yang cukup fleksibel untuk menghadapi trend pasaran yang selalu turun naik,” katanya.

Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pada Mac tahun lalu telah menunjukkan lonjakan pertumbuhan keperluan penghantaran Lalamove. Melalui rekod penghantaran Lalamove, kebanyakan pesanan adalah daripada pihak PKS.

Sebahagian besar pelanggan PKS Lalamove berasal dari latar belakang perniagaan mikro, kebanyakan mereka memilih cara mengoperasikan perniagaan yang lebih ringkas seperti perniagaan dari rumah untuk menjimatkan kos tetap.

“Kelebihan Lalamove adalah fleksibiliti kami dalam segi kos dan operasi. Melalui sistem ‘pay-per-delivery’ dan juga kenderaan penghantaran yang pelbagai, para PKS boleh menggunakan servis kami tanpa menambah beban atas kos tetap perniagaan mereka,” katanya lagi.

Pengarah Urusan Lalamove Malaysia, Jane Teh.

Lalamove menyokong PKS dari pelbagai industri termasuk platform pengagregat makanan seperti HeyHo. Melalui integrasi API dengan penyelesaian penghantaran on-demand Lalamove, HeyHo dapat memberikan pengalaman operasi restoran yang lancar kepada pemilik perniagaan dari rumah.

“Dengan perkhidmatan penghantaran Lalamove yang pantas ini, makanan merchant boleh sampai di pintu rumah pelanggan dengan lebih cepat,” ujar Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengasas HeyHo, Datuk Jovian Mandagie.

Sejak 2013, Lalamove menjadi peneraju utama dalam menangani pelbagai keperluan logistik negara dengan menawarkan penyelesaian dan perkhidmatan terbaik.

Di Malaysia, selain berkembang pesat di sekitar Lembah Klang, ia kini diperluas ke Pulau Pinang dan Johor Bahru bagi menyokong komuniti tempatan dengan perkhidmatan penghantaran yang lebih cepat dan berpatutan.

FOTO Lalamove

Untuk penghantaran on-demand, orang ramai boleh memuat turun aplikasi Lalamove di Google Play Store dan App Store atau melayari laman web Lalamove.


Agenda AWANI: Digitalisasi kunci PKS bangkit ke arah pemulihan ekonomi
 
*Artikel ini adalah kandungan berbayar.