SHAH ALAM: Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor hari ini meluluskan Rang Undang-undang (RUU), Enakmen Perbekalan Tambahan 2022 sebanyak RM160 juta.

Menteri Besar Datuk Seri Amirudin Shari ketika membentang RUU tersebut berkata perkara itu dilaksanakan bagi membolehkan bayaran tertentu dibuat untuk perkhidmatan negeri tahun ini yang tidak diperuntukkan oleh undang-undang sedia ada.

"Melalui Enakmen Perbekalan 2022 yang telah diluluskan pada 26 November yang lepas pada sidang bajet sejumlah RM2,227,735,536 telah diperuntukkan bagi perbelanjaan perkhidmatan negeri di tahun 2022," katanya.

Beliau berkata berpandukan kepada keperluan kewangan semasa terdapat kekurangan peruntukan bagi kegunaan jabatan tertentu.

Katanya peruntukan tambahan yang diperoleh daripada Kumpulan Wang Disatukan Negeri akan menampung inisiatif Bantuan Selangor Bangkit sebanyak RM150 juta dan RM10 juta lagi yang diperlukan untuk penambahan siling Kumpulan Wang Pinjaman Perumahan Negeri Selangor.

Amirudin berkata tujuan perbelanjaan tambahan itu sebahagian besarnya adalah untuk menampung usaha-usaha memberikan bantuan dan sokongan kepada rakyat selepas banjir besar yang melanda negeri itu tahun lepas.

Sidang DUN Selangor bersambung Isnin depan.

-- BERNAMA