KUALA LUMPUR:
Fitch Solutions Country Risk and Industry Research menyemak semula ramalan pertumbuhan Keluaran Dalam Kasar Negara (KDNK) 2021 untuk Malaysia kepada 1.5% daripada 0% berikutan keadaan COVID-19 yang semakin bertambah baik.

Unit Kumpulan Fitch, Fitch Solution berkata, kes harian COVID-19 Malaysia merosot daripada paras tertinggi 24,599 pada 26 Ogos kepada hanya 6,210 pada 21 Oktober, dan trend menurun itu dijangka berterusan.

Katanya, keputusan kerajaan membuka semula pusat pelancongan Pulau Langkawi serta melonggarkan peraturan perjalanan antarabangsa bermula 11 Oktober lalu juga memberi petanda positif terhadap prospek pertumbuhan ekonomi Malaysia.

"Memandangkan perkembangan positif ini, kami telah mengubah ramalan pertumbuhan KDNK sebenar kami untuk tahun ini. Ramalan kami untuk 2022 kekal pada 5.5% buat masa ini, dengan ekonomi cenderung mencatat pemulihan yang lebih tinggi berkat kadar vaksinasi yang lebih tinggi, ”katanya dalam nota kajiannya di sini hari ini.

Sebelum ini Fitch Rating menjangkakan sekatan COVID-19 tidak akan dihapuskan sehingga kes harian jatuh di bawah 4.000, namun menurutnya keadaan yang semakin pulih itu bermaksud bahawa kerajaan mungkin akan dapat memenuhi janjinya untuk membuka kembali ekonomi sepenuhnya pada akhir Oktober .

"Menghapus sekatan domestik akan memberikan dorongan kuat kepada sektor runcit dan perkhidmatan kerana trafik makanan di pusat membeli-belah dan tempat-tempat runcit serta makanan dan minuman lain sepanjang baki tahun ini akan terus meningkat," katanya.

Fitch Solutions juga menaikkan ramalan untuk penggunaan swasta Malaysia kepada 0.5% daripada -2% sebelumnya disebabkan oleh dua pemacu utama.  

“Pertama, data mobiliti Google telah menunjukkan peningkatan mendadak dalam trafik pejalan kaki di  kedai runcit dan tempat kerja kerana sekatan telah ditarik balik secara beransur-ansur.

"Ini bermakna suku ketiga 2021 berkemungkinan menunjukkan prestasi yang lebih baik dari segi penggunaan swasta daripada yang kami jangkakan sebelum ini dan semakan itu mencerminkan perkara ini.  
"Kedua, suku keempat 2021 berkemungkinan menunjukkan prestasi yang lebih baik selepas ekonomi dibuka semula sepenuhnya,” katanya.