KUALA LUMPUR: Persekutuan Pekilang-Pekilang Malaysia (FMM) menggesa ahlinya mengambil perhatian serius terhadap gesaan Bank Negara Malaysia (BNM) untuk perniagaan menjadi sebahagian daripada pendekatan 'whole-of-nation' (pendekatan keseluruhan negara) yang diperlukan untuk memastikan kestabilan ringgit.

Presidennya, Tan Sri Soh Thian Lai dalam satu kenyataan dikeluarkan berkata, persatuan itu menyokong inisiatif yang dijalankan oleh bank pusat untuk menguruskan tekanan jangka pendek terhadap ringgit termasuk gesaannya untuk mendapatkan sokongan daripada pihak korporat dan pelabur untuk memastikan lebih banyak aliran masuk ke dalam pasaran pertukaran asing (FX).

Beliau menekankan bahawa semasa sesi libat urus dengan dewan perniagaan, majlis perniagaan, persatuan perdagangan dan ketua pegawai eksekutif dari pelbagai syarikat di Malaysia pada Jumaat lepas, BNM menggesa komuniti perniagaan untuk mengambil tindakan.

Soh berkata, BNM telah menekankan tindakan utama yang memfokuskan pada sikap 'Malaysia First', meminta perniagaan mengutamakan dan merealisasikan peluang pelaburan di peringkat tempatan serta memilih barangan domestik, perkhidmatan dan rekreasi.

FMM turut memohon entiti korporat untuk menguruskan aktiviti pelaburan yang meminimumkan aliran keluar dengan menangguhkan sebarang pelaburan baharu di luar negara dan menukar pendapatan pelaburan yang direalisasikan yang diperoleh di luar negara dengan cara yang lebih tepat pada masanya dan secara konsisten serta melindung nilai sebarang pelaburan baharu dan pelaburan besar di luar negara.

BNM juga menyeru mereka supaya berhemat mengurus aktiviti perdagangan dengan menggunakan kemudahan penyelesaian mata wang tempatan untuk meminimumkan pergantungan kepada dolar AS untuk tujuan penyelesaian perdagangan dan mengelak daripada menangguh pertukaran dan pembayaran import muatan hadapan melebihi apa yang diperlukan untuk keperluan perniagaan.

"Diharapkan tindakan kolektif BNM untuk memastikan kecairan yang mencukupi dalam pasaran FX domestik dan pengurusan dinamik operasi monetari dan sokongan daripada komuniti perniagaan, ringgit akan mengukuh dalam beberapa bulan akan datang," katanya.

Soh berkata, Gabenor BNM, Datuk Abdul Rasheed Abdul Ghaffour berkata, penurunan nilai ringgit adalah sementara dan disebabkan faktor luaran, melangkah ke hadapan, pasaran kewangan menjangkakan unit tempatan akan terus meningkat berikutan kesan faktor luaran global sudah reda. - BERNAMA