KUALA LUMPUR: Hong Leong Bank (HLB)  merangkul dua anugerah untuk Bank Digital Terbaik di Malaysia 2021 baru-baru ini dengan satu daripadanya diberikan oleh  penerbitan industri perbankan dan kewangan antarabangsa, Asiamoney, dan satu lagi daripada portal fintech, Jurubank Digital.

Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif HLB, Domenic Fuda, berkata, anugerah tersebut mencerminkan 'Digital di Teras" yang merupakan komitmen kumpulan yang mengutamakan pelanggan di tengah-tengah perjalanan transformasi dan inovasi digitalnya.

Katanya, dua tahun kebelakangan ini telah menunjukkan dengan jelas kepentingan produk dan perkhidmatan perniagaan digital, dan bagaimana ia akan menjadi mengukuhkan daya tahan perniagaan dan prospek pertumbuhan ketika kita dan dunia bergerak melepasi cabaran wabak COVID-19.

Ujarnya, dalam landskap digital yang semakin kompetitif di mana cadangan serupa bersaing untuk perhatian dan penglibatan pelanggan, Bank telah diiktiraf kerana menyampaikan pengalaman perbankan digital yang melampaui sebagai alat yang cekap, tetapi sebaliknya, penggerak dan rakan kongsi gaya hidup yang bermakna dan bersepadu untuk pelanggannya.

"Contoh mudah pendekatan itu ialah HLB Pocket Connect, platform perbankan interaktif dan diperibadikan pertama dalam pasaran untuk keluarga tersedia melalui pembukaan Akaun Simpanan Junior HLB.

"Pandemik ini merupakan satu penegasan dan hasil yang luar biasa pada strategi dan perjalanan digital kami dalam mewujudkan akses omnichannel kepada perkhidmatan perbankan yang memenuhi segmen sasaran yang berbeza.

"Antara satu sorotan strategi ini ialah dapat memperbaharui dan melibatkan kanak-kanak yang merupakan pengguna teknologi yang mahir dalam celik kewangan dan alam sekitar melalui platform mudah alih interaktif dengan aspek gamifikasi terbina di dalamnya.

"Ini adalah satu daripada pencapaian yang membanggakan di mana kami dapat berfikir di luar sempadan institusi kewangan untuk berkembang dan menyampaikan platform perbankan digital yang benar-benar inovatif dan relevan untuk gaya hidup mereka," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Tambah beliau, dengan cawangan fizikal masih dilihat sebagai simbol kepercayaan dan keselesaan untuk pelanggan, HLB  telah menggunakan konsep 'fizital' yang menggabungkan model fizikal dan digital untuk menyampaikan perkhidmatan yang lebih lancar dan cekap melalui cara digital di cawangan.

"Ini membolehkan pelanggan memanfaatkan kemudahan digital yang diperkenalkan di cawangan seperti tablet yang bertujuan mengurangkan kertas kerja dan masa menunggu, menggunakan kemudahan perniagaan atau berbincang dengan kakitangan bank untuk membincangkan produk dan perkhidmatan yang dipesan lebih dahulu terutamanya untuk transaksi bernilai tinggi dan nasihat kewangan,” katanya.

Melihat melangkaui operasi perbankannya, HLB juga menumpukan pada inovasi untuk membolehkan antara lain, sekolah dan peruncit memanfaatkan produk dan perkhidmatan digitalnya sebagai sebahagian daripada pelan hala tuju strategi pengembangan pelanggan digitalnya. -DagangNews.com