Hong Leong Islamic Bank Berhad (HLISB) baru-baru ini berjaya meraih Anugerah Perundingan Kewangan Islamik Terbaik, sebuah kategori di bawah Penganugerahan Global Finance 2014.

Pencalonan HLISB adalah berdasarkan penglibatannya sebagai Penasihat Prinsipal Bersama dalam program Sukuk Wakalah. Ia menjadi struktur sukuk pertama seumpamanya di Malaysia menggabungkan kontrak Wakalah dan Ijarah di bawah jurisdiksi berlainan.

Pelaksanaan korporat itu juga menandakan badan korporat Saudi bukan kerajaan yang pertama mengeluarkannya dalam pasaran Sukuk di Malaysia.

"Kami berbangga dengan anugerah ini dan menghargai pengiktirafan Global Finance. Anugerah ini bukan sahaja mengiktiraf pencapaian kami malah menunjukkan komitmen kami dalam menyumbang kepada industri kewangan Islam global," ujar Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif HLISB, Raja Teh Maimunah Raja Abdul Aziz.

Kriteria pencalonan bagi Anugerah Perundingan Kewangan Islamik Terbaik adalah skala operasi kewangan Islamik, komitmen terhadap perniagaan, rangkaian produk dan perkhidmatan dan juga prestasi kewangan sepanjang tahun sebelumnya.

"Selain pertumbuhan yang baik pada tahun-tahun sebelumnya melalui pengukuhan bisnes perbankan tradisional, melalui Perkhidmatan Kewangan Peribadi dan fungsi Perbankan Perniagaan dan Korporat, HLISB turut member tumpuan pada perkembangan jalur pendapatan bukan kewangan seperti yang ditunjukkan dalam Pasaran Modal Islamik, Pasaran Global Islamik, serta inisiatif perbankan transaksi dan digital," kata Raja Teh Maimunah.

Beliau menambah, HLISB juga memiliki pasukan pengurusan yang berpengalaman dan bersemangat, selain akses luas dalam jaringan Kumpulan Hong Leong.

Dianjurkan oleh majalah Global Finance, penganugerahan Global Finance memberi pengiktirafan kepada pencapaian institusi-institudi kewangan di seluruh dunia dengan memilih pemenang berdasarkan merit serta keputusan akhir oleh panel juri.

Anugerah buat HLISB itu telah diterima oleh bekas ahli Jawatankuasa Syariah, Prof Malik Muhammad al Awan, di majlis anugerah Bank Terbaik Dunia Global Finance 2014 sempena Mesyuarat Tahunan IMF/Bank Dunia pada 11 Oktober lalu di The Washington National Press Club.