LABUAN: Kerjasama ekonomi antara Indonesia dan Malaysia terus berkembang, melambangkan hubungan dua hala yang kukuh dengan ketara, kata Duta Besar Indonesia ke Malaysia, Datuk Hermono.

Beliau berkata, nilai perdagangan dua hala antara Indonesia dan Malaysia pada 2022 berjumlah US$28.5 bilion. (US$1 = RM4.71)

Bagaimanapun, Hermono berkata, beliau bimbang angka ini mungkin merosot dengan ketara sebanyak 20 hingga 30 peratus disebabkan kejatuhan harga komoditi yang ketara, terutamanya arang batu, eksport terbesar Indonesia ke Malaysia, diikuti minyak sawit mentah.

"Kami menjangka pengurangan kira-kira US$7 bilion dari segi nilai perdagangan dengan Malaysia pada tahun ini.

"Sehingga September 2023, nilai perdagangan yang dicatatkan sebanyak US$17.5 bilion dan dianggarkan untuk mencecah kira-kira US$22 bilion pada akhir tahun," katanya kepada Bernama selepas Mesyuarat Agung Konsulat Indonesia di Tiara Hotel Labuan, di sini, pada Ahad.

Beliau berkata, walaupun terdapat cabaran dalam sektor perdagangan, industri pelancongan dilihat berkembang maju.

"Malaysia mendahului dari segi jumlah pengunjung ke Indonesia, mengatasi China, India dan Singapura.

"Selepas COVID-19, Indonesia mencatatkan lonjakan pelancong Malaysia, mencecah kira-kira 700,000, sama seperti jumlah pelancong Indonesia yang melawat Malaysia.

"Sebelum pandemik, Malaysia menyumbang kira-kira 2.5 juta pelancong ke Indonesia setahun," katanya.

Hermono menekankan perkembangan positif dalam landskap ekonomi, merujuk perpindahan ibu negara Indonesia dari Jakarta ke Nusantara di Kalimantan Timur.

Beliau berkata, perpindahan itu dijangka memacu limpahan ekonomi ke Sabah dan Sarawak apabila lokasi ibu negara dipindahkan.

"Pada masa ini, projek pembangunan yang sedang dijalankan di Nusantara menyediakan peluang perniagaan baharu kepada pelabur Malaysia dalam pelbagai projek pembinaan seperti hotel, hospital dan kemudahan sokongan, antara lainnya," katanya.

Walaupun ekonomi Indonesia berada pada trajektori meningkat, dengan tumpuan kepada transformasi digital, Hermono mengakui bahawa pilihan raya Indonesia yang akan datang pada Februari 2024 telah membawa kepada pendekatan tunggu dan lihat daripada pelabur asing mengenai pelaburan masa depan.

"Mengukuhkan hubungan dua hala ekonomi kekal menjadi keutamaan Presiden Jokowi Widodo, mencerminkan komitmen untuk memupuk kerjasama yang kukuh antara Indonesia dan Malaysia," katanya.
- BERNAMA