KUALA LUMPUR: Industri aeroangkasa Malaysia berada di landasan untuk mencapai sasaran hasil sebanyak RM18 bilion tahun ini, dengan industri itu dijangka berkembang lebih pesat tahun depan seiring dengan pengembangan portfolio produknya bagi rantaian bekalan aeroangkasa global.

Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Industri Aeroangkasa Kebangsaan Malaysia Shamsul Kamar Abu Samah berkata hasil dianggarkan melebihi RM16 bilion pada suku ketiga tahun tahun ini, tetapi jumlah sebenarnya tidak akan diketahui sehingga tahun depan.

"Kami perlu menunggu sehingga tahun kewangan berakhir untuk mendapatkan angka sebenar hasil tetapi kami melihat angka itu meningkat dengan baik, disumbang oleh portfolio produk baharu menerusi pakej kerja baharu yang diperoleh oleh rantaian bekalan Malaysia.

"Pada masa yang sama, industri mengembangkan segmen penyenggaraan, pembaikan dan baik pulih (MRO) dengan memasukkan jenis pesawat baharu dan kategori alat ganti dan komponen yang berbeza," katanya semasa sidang media bersempena Sidang Kemuncak Aeroangkasa Malaysia (MyAero2023) di sini, hari ini.

Shamsul Kamar berkata pemain industri memperoleh pelbagai pakej kerja yang berkaitan dengan bahagian dan komponen bagi pesawat satu lorong serta komponen enjin, yang kini dipromosikan secara meluas dalam rantaian bekalan aeroangkasa global.

"Segmen ini berada di bawah sektor pembuatan dalam industri aeroangkasa, yang menyumbang 48 peratus daripada hasil industri, manakala MRO menyumbang kira-kira 49 peratus, dan bakinya adalah perniagaan latihan," katanya.

Beliau juga berkata Malaysia telah memperoleh pakej kerja baharu dengan nilai kumulatif RM5.7 bilion yang dijamin oleh rantaian bekalan tempatan dalam tempoh dua tahun lepas dan projek MRO bernilai RM600 juta yang kini sedang dilaksanakan oleh pemain industri.

Penilaian perdagangan bagi tempoh Januari-September 2023 melonjak kepada RM16.67 bilion, pencapaian yang disertai peningkatan ketara eksport sebanyak 26.9 peratus kepada RM4.18 bilion berbanding RM3.29 bilion dalam tempoh yang sama pada 2022, mempamerkan daya tahan dan potensi pertumbuhan industri.

MyAero2023 menghimpunkan peneraju dan pakar industri untuk mencipta masa depan yang dinamik dan mampan bagi sektor tersebut, sejajar dengan matlamat yang ditetapkan dalam Pelan Induk Perindustrian Baharu 2030 dan Pelan Tindakan Industri Aeroangkasa Malaysia 2030.

Sementara itu, mengenai penyertaan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) dalam industri tersebut, ketua pembangunan perniagaan dan pengurusan program UMW Aerospace Sdn Bhd Mohamad Azili Samad berkata PKS tempatan sedang berdepan cabaran untuk memenuhi keperluan dan piawaian syarikat global.

"PKS sedang mendepani piawaian global dan mereka perlu meningkatkan pengeluaran untuk memenuhi permintaan global. Itu adalah salah satu isu utama yang dihadapi oleh pemain kecil kami," katanya.

-- BERNAMA