KUALA LUMPUR: Syarikat hartanah TA Global Bhd terus mencatat jualan memberangsangkan dalam kebanyakan projek yang sedang dibangunkan walaupun dalam persekitaran pasaran semasa yang mencabar di tengah-tengah peningkatan kos sara hidup.

Ketua Pegawai Operasi Pembangunan Hartanah dan Pengurusan Aset, Lee Yen Foong berkata, kenaikan harga hartanah akibat tekanan inflasi ke atas harga bahan binaan tidak menghalang hasrat rakyat Malaysia untuk memiliki rumah idaman.

"Ini hanya mengenai mencari hartanah yang sesuai untuk anda, mengikut belanjawan anda dan cara anda akan mencapai matlamat itu. Anda tahu, memilih hartanah yang sesuai dengan anda berdasarkan saiz unit, lokasi, untuk pelaburan atau untuk kediaman peribadi.

"Oleh itu, saya berpandangan bahawa keinginan untuk membeli rumah masih tinggi. Orang ramai kini lebih berminat untuk membeli rumah yang boleh didiami atau menaik taraf hartanah mereka," katanya pada sidang media selepas pelancaran aplikasi OpenHouse di sini pada Sabtu.

Beliau juga yakin negara boleh mengatasi cabaran semasa dengan meminta semua pemaju berusaha untuk menghasilkan produk yang benar-benar dapat memenuhi permintaan pembelian.

OpenHouse merupakan aplikasi didorong kecerdasan buatan (AI) yang dibangunkan OpenMinds Resources dengan kerjasama TA Global untuk menyediakan akses kepada kepada pembeli rumah kali pertama dengan senarai eksklusif dan cadangan sesuai projek perumahan.

Pengarah Teknologi OpenMinds Resources, Jan Wong berkata, aplikasi itu akan membantu meningkatkan keseluruhan ekosistem pembelian dan penjualan hartanah, diperlengkap dengan teknologi AI, peta dan semua maklumat mengenai projek hartanah yang disusun atur untuk pembeli.

"Setakat ini, kami mempunyai lebih 200 projek yang tertumpu terutama di sekitar kawasan Lembah Klang memandangkan kami melihat kawasan ini sebagai antara kawasan tumpuan di seluruh Semenanjung Malaysia bagi pembelian dan pelaburan hartanah.

"Tahun ini kami menyasarkan untuk menyenaraikan sekurang-kurangnya 1,000 projek di Malaysia dalam aplikasi OpenHouse sebelum ke kawasan lain di luar negara," katanya. - BERNAMA