KUALA LUMPUR: Dewan Perniagaan Amerika-Malaysia (Amcham) menjauhkan diri dari kenyataan pelaburan yang dibuat awal Duta Besar Amerika Syarikat (AS) ke Malaysia, Brian McFeeters.

Kumpulan perdagangan itu menjelaskan kenyataan McFeeters seperti yang dilaporkan oleh Malay Mail tidak menggambarkan pandangan mereka.

“Amcham telah menjalin dan terus menikmati hubungan kerja yang produktif dengan kerajaan Malaysia.

"COVID-19 jelas mengganggu interaksi kami tetapi dengan cara lain juga memperkuat hubungan," katanya dalam satu kenyataan, baru-baru ini.

Amcham menjelaskan telah beberapa kali berkomunikasi dengan Majlis Tindakan Ekonomi, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri Malaysia (MITI) dan Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia selama 18 bulan terakhir, terutama dalam lapan minggu terakhir.

“Persekitaran pengawalseliaan di Malaysia terus berdepan cabaran tetapi dengan berusaha dalam isu-isu penting. Amcham komited kepada anggota dan pihak berkepentingan kerajaan mencari peluang untuk berdialog dan bertukar pandangan agar peraturan mengikuti perkembangan dengan model perniagaan yang berkembang pesat," katanya.

Tambah Amcham, kerjasama aktif memberikan penjelasan dan konsistensi.

"Kita mungkin mempunyai perselisihan pendapat tetapi dengan berkomunikasi secara aktif, kita semua membantu memastikan bahawa Malaysia dapat terus berdaya saing dan dalam posisi mencari masa depan selama beberapa dekad akan datang.

"Pelabur AS ingin meneruskan perkongsian lama mereka dengan Malaysia dan yang lebih penting lagi, hubungan kuat yang telah terjalin dengan masyarakat dan warganegara negara yang hebat ini," katanya.

McFeeters memberitahu, Malaysia dilihat sebagai destinasi pelaburan yang baik kerana tenaga kerja yang berpendidikan tinggi dan penduduknya yang berbahasa Inggeris secara umumnya, tetapi SOP yang tidak dapat dijangkakan telah memberi kesan kepada beberapa syarikat.

Dia juga menyatakan terdapat sesi perundingan dengan Amcham tetapi tidak begitu produktif, sistematik dan bertanggungjawab seperti yang diharapkan oleh kumpulan perdagangan itu.