KUALA LUMPUR: Keputusan Bank Negara Malaysia (BNM) mengekalkan kadar dasar semalaman (OPR) pada paras 3% diunjur memberi kesan positif terhadap minat belian orang ramai terhadap sektor hartanah. 

MIDF Research berkata, pasaran hartanah sebelum ini berdepan empat kenaikan OPR berturut-turut pada 2022 dan ia menjadikan sentimen belian hartanah menjadi perlahan. 

Firma penyelidikan itu menganggarkan, setiap kenaikan 25bps dalam kadar faedah akan meningkatkan ansuran bulanan sebanyak RM60-RM70 untuk pinjaman rumah sebanyak RM500,000. 

"Memandang ke hadapan, penganalisis kami meramalkan bahawa OPR kekal tidak berubah sepanjang tahun ini dan ia memberi kesan positif terhadap sektor hartanah. 

"Kami berpendapat bahawa OPR yang tidak berubah seharusnya memberi petanda yang baik untuk pemulihan dalam permintaan untuk hartanah untuk baki 2023 dan 2024," katanya dalam satu nota kajian, hari ini. 

MIDF Research berkata, penyusutan kadar rumah tidak terjual di Malaysia adalah sejajar dengan tahap inventori syarikat hartanah yang lebih rendah kerana syarikat hartanah telah secara aktif mengewangkan inventori mereka. 

Pengewangan inventori adalah untuk menjana aliran tunai ketika berdepan persekitaran operasi yang mencabar akibat pandemik COVID-19. 

"Inventori Eco World Development menyusut dengan ketara sebanyak 58% pada suku kedua tahun ini sejak 2019.  

"Begitu juga, Mah Sing Group, SP Setia dan Glomac menyaksikan penurunan dua digit dalam inventori mereka," katanya. 

Firma penyelidikan itu kekal positif terhadap sektor itu berikutan prospek yang lebih baik dengan hartanah tidak terjual mencatatkan aliran menurun. 

Selain itu, OPR yang tidak berubah adalah positif kepada syarikat hartanah kerana ia menyokong pemulihan dalam permintaan untuk hartanah.  - DagangNews