Kerajaan negeri Sabah baharu perlu memberikan perhatian kepada usahawan di negeri tersebut dengan mewujudkan platform e-dagang bagi membangunkan ekonomi negeri.

Naib Presiden Pertubuhan Usahawan Generasi Muda Berjaya Malaysia (GMB) Idzrul Azraai Mohd. Idrus berkata ia bagi membangunkan ekonomi negeri selain menjana pendapatan usahawan di situ.

“Pada masa yang sama, apa yang saya cadangkan adalah, ada baiknya kerajaan akan datang ini membina sebuah platform e-dagang untuk membantu usahawan menjana pendapataan.

“Ia bukan sahaja untuk perniagaan di dalam negeri sahaja, malah untuk menjual barangan atau produk mereka ke negara yang terdekat seperti Brunei, Indonesia dan Thailand,” katanya apabila dihubungi Astro AWANI untuk Buletin AWANI Khas: Sabah Memilih pada Isnin.

Dalam pada itu, Idzrul juga berkata kerajaan negeri baharu juga perlu membina infrastruktur seperti jaringan internet yang lebih baik bagi merealisasikan inisiatif platform e-dagang berkenaan.

“Ada baiknya kerajaan Sabah memberi fokus untuk membina prasarana yang lebih baik supaya pencapaian internet dapat sampai ke seluruh pelosok negeri.

“Sekarang, memang pencapaian internet ini perlu apabila kami bercakap mengenai digitalisasi dan e-dagang. Pencapaian internet itu perlu,” katanya.

Pada 17 Ogos, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengumumkan tarikh penamaan calon PRN Sabah pada 12 September manakala 22 September tarikh pengundian awal dan hari mengundi pada 26 September.