KUALA LUMPUR: Cabang pengkomersilan teknologi Petroliam Nasional Bhd (Petronas), Petronas Technology Ventures Sdn Bhd (PTVSB) telah menjalin kerjasama dengan Waygate Technologies Robotics AG (WTR) untuk mengkomersialkan peranti pemeriksaan robotik yang dibangunkan bersama dipanggil robot "BIKE", ia akan digunakan dalam industri minyak dan gas.

Dalam satu kenyataan pada Jumaat, ia berkata sistem robotik BIKE akan membolehkan pengurusan data yang lebih baik dan pemeriksaan ruang terkurung atau sukar dicapai di kemudahan minyak dan gas di darat dan luar pesisir.

Ia berkata teknologi yang dipertingkatkan itu termasuk alat pembersihan serta keupayaan pemeriksaan ultrasonik dan arus pusar tambahan.

Petronas berkata di bawah perjanjian itu, ia akan menempatkan robot BIKE yang terbaharu di lebih banyak kemudahan manakala WTR akan menyediakan latihan dan perkhidmatan sokongan yang komprehensif.

Ia berkata perjanjian itu juga menandakan komitmen kedua-dua syarikat untuk mempromosikan penggunaan peranti itu dalam kalangan rakan kongsi dan pelanggannya.

Ketua Pegawai Eksekutif PTVSB Dr Mahpuzah Abai berkata Petronas berbesar hati untuk bergabung tenaga dengan pasukan robotik di WTR untuk pengalaman luas dan paten mereka dalam robot mudah alih dan teknologi pemeriksaan.

"Kami juga berharap untuk menawarkan penyelesaian ini kepada syarikat lain pada masa hadapan," katanya.

Sementara itu, WTR berkata perjanjian itu melakar satu lagi kejayaan dalam strateginya untuk mengukuhkan keupayaan data caption automatiknya dan memacu inovasi yang akan meningkatkan produktiviti dan daya saing pelanggannya.

Penyelesaian pemeriksaan robotik adalah sebahagian daripada misinya sebagai sebahagian daripada ekosistem teknologi tenaga untuk menjadikan operasi tenaga lebih selamat dan cekap untuk manusia dan planet ini.

Beribu pejabat di Jerman, WTR ialah penyedia penyelesaian pemeriksaan industri dan merupakan sebahagian daripada segmen penyelesaian digital syarikat teknologi tenaga Amerika Syarikat, Baker Hughes.

-- BERNAMA