Tindakan Khazanah Nasional Bhd melepaskan 40 peratus kepentingannya dalam Malaysian Shoaiba Consortium Sdn Bhd akan membolehkan syarikat tersebut keluar daripada konsortium itu dengan meraih keuntungan lebih kukuh berdasarkan aliran tunai masa depan projek berkenaan.

Dalam satu kenyataan pada Isnin, Khazanah berkata ia memeterai pelaburan bersama dengan Malakoff Corp Bhd dan Tenaga Nasional Berhad (TNB) menerusi konsortium itu pada 2005 yang bertujuan menyokong penyertaan Malaysia dalam pasaran pengeluar bebas air dan tenaga Arab Saudi.

"Oleh kerana projek itu telah selesai dan beroperasi sepenuhnya, Khazanah telah mencapai objektif komersial pelaburannya dalam konsortium tersebut," kata syarikat pelaburan strategik negara itu.

Malah, Khazanah turut meneliti semua peluang bagi penjualan kepentingan yang ditetapkan berdasarkan sasaran kewangan dan strategik.

"Aset-aset itu boleh dipertimbang bagi tujuan penjualan saham apabila objektif dan sasaran pulangan pelaburan yang disasarkan telah dicapai, sebagaimana dalam perkara membabitkan kepentingan kami dalam konsortium itu."

Jelas Khazanah, langkah penjualan saham itu juga mungkin bergantung kepada kekukuhan pasaran selain tawaran, kualiti dan kredibiliti pembeli.

Di bawah mandat baharunya, syarikat itu beroperasi mengikut model dwi-dana iaitu sebagai dana komersial dan dana strategik.

"Secara amnya, dana komersial kami lebih tertumpu kepada usaha mewujudkan satu portfolio global yang dapat mempelbagaikan aset dan pendapatan untuk manfaat negara. Dana strategik itu pula memberi tumpuan kepada pelaburan strategik domestik, khususnya dalam infrastruktur," katanya.

Menurut Khazanah, hasil daripada penjualan saham dalam konsortium itu dilaburkan semula mengikut objektif yang ditetapkan oleh kedua-dua dana itu atau digunakan bagi tujuan pembayaran hutang dalam lembaran kira-kiranya.

"Setakat tahun ini, Khazanah telah memberi komitmen membabitkan pelaburan berjumlah kira-kira RM1.4 bilion dan mengurangkan jumlah hutang keseluruhan sebanyak kira-kira RM6.4 bilion, sejajar dengan strategik korporat kami.

"Kami juga menjangka untuk terus melaksanakan lebih banyak pelaburan dalam separuh kedua 2019 berdasarkan peluang yang sedang kami tinjau," katanya.

Konsortium itu memiliki 50 peratus kepentingan ekuiti dalam Saudi-Malaysia Water and Electricity Co. Ltd (SAMAWEC) yang memegang 60 peratus kepentingan dalam Shuaibah Water and Electricity Co. Ltd (SWEC), dan 60 peratus kepentingan dalam Shuaibah Expansion Holding Company (SEHCO) yang memiliki 97.5 peratus kepentingan dalam Shuaibah Expansion Project Company (SEPCO).

SWEC pula memiliki Loji Air dan Tenaga Bebas Shuaibah 3 iaitu yang pertama dan terbesar seumpamanya di Arab Saudi manakala Pengembangan Shuaibah 3 itu telah beroperasi pada 2009.

-- BERNAMA