KUALA LUMPUR: Khazanah Nasional Bhd telah menyeru supaya sempadan antarabangsa dibuka semula bagi merangsang sektor pelancongan, yang seterusnya akan membantu meningkatkan aktiviti operasi Malaysia Airlines dan rekreasi di bawah sayapnya.

Pengarah Urusan Datuk Amirul Feisal Wan Zahir menekankan bahawa dana kekayaan kedaulatan itu sedang menumpukan perhatian untuk meningkatkan operasi Malaysia Airlines bagi memastikan hasil dikekalkan dan terus menguntungkan syarikat penerbangan itu.

"Tahap sokongan yang akan diperoleh syarikat penerbangan itu akan bergantung kepada sama ada ia boleh meneruskan kegiatannya atau hanya terbang jika orang dibenarkan melancong dan kami benar-benar berharap bahawa sempadan antarabangsa akan dibuka semula, lebih awal, lebih baik," katanya semasa taklimat tahunan pertama mengenai Kajian Tahunan Khazanah 2022 di sini hari ini.

Keuntungan operasi Khazanah jatuh kepada RM670 juta pada 2021 berbanding RM2.9 bilion yang direkodkan semasa 2020 disebabkan oleh bantuan kewangan yang diperluaskan kepada syarikat penerbangan Khazanah dan syarikat-syarikat pelancongan yang terjejas akibat Covid-19.

Marginnya juga terkesan susulan keuntungan nilai saksama dan pendapatan dividen yang lebih rendah daripada syarikat penerima pelaburan di belakang kemerosotan pendapatan pada 2020.

Amirul Feisal menyatakan bahawa pembukaan sempadan negara membantu mengurangkan kesan penutupan sempadan antarabangsa yang berpanjangan.

"Sebaik sahaja sempadan negara dibuka dan orang ramai boleh pergi bercuti, kadar kepenghunian mula melonjak.

"Sejak sempadan antarabangsa ditutup, ramai rakyat Malaysia yang sebelum ini cenderung untuk bercuti ke luar negara telah beralih bagi meneroka tempat menarik tempatan," katanya.

Khazanah juga kekal terbuka untuk bekerjasama dalam hal berkaitan Malaysia Airlines tetapi tumpuannya tetap pada pelan dan operasi pemulihan.

Mengenai kemungkinan melupuskan kepentingannya dalam Malaysia Airlines, beliau berkata Khazanah perlu meneliti cadangan tersebut.

"Semua ini akan berkait dengan berapa nilai yang mampu mana-mana pihak bentangkan. Itu persoalan utama," katanya.

-- BERNAMA