SHAH ALAM: Kompleks PKNS Shah Alam berusia 47 tahun, Pusat beli-belah SACC dan Pusat Konvensyen SACC di Seksyen 14 ibu negeri Selangor, akan dirobohkan untuk dibangunkan semula menerusi projek Dataran PKNS bernilai RM2 bilion.

Sejak sebulan lalu, penduduk Shah Alam sudah menyaksikan perubahan pada tempat letak kereta Pusat beli-belah SACC yang dikecilkan dan dijadikan laluan menghala ke bangunan UTC.

Difahamkan satu kajian Penilaian Impak Sosial dan program Perbincangan Kumpulan Fokus bersama wakil penduduk akan diadakan pada 23 Mac ini di bilik mesyuarat utama Masjid Sultan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah.

Program tersebut bertujuan bagi mendapatkan maklum balas orang ramai serta peluang PKNS memberi taklimat mengenai projek Dataran PKNS.

Berita `Kompleks PKNS bakal dirobohkan’ tular sejak beberapa hari lalu tetapi difahamkan rancangan pembangunan semula kawasan tersebut sudah ada sejak tahun 2001.

Malah, model bangunan yang bakal didirikan di tapak Kompleks PKNS juga sudah lama dipamerkan di lobi pejabat PKNS. Maka untuk mengatakan ia adalah projek `baru dan mendadak’ adalah tidak tepat.

Kompleks PKNS dibina pada 1977 untuk menempatkan operasi Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS).

PKNS telah ditubuhkan pada 1 Ogos 1964 di bawah Enakmen Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (1964) sebagai badan berkanun dan agensi pembangunan bagi negeri Selangor.

Pada satu ketika Kompleks PKNS Shah Alam malah menempatkan ibu pejabat kerajaan negeri Selangor.

Ini adalah sementara mereka menunggu siapnya pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor, Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah.

Projek Dataran PKNS adalah sebahagian daripada pelan pemulihan bandar yang lebih besar untuk Shah Alam, memfokuskan kepada pembangunan berorientasikan transit (TOD) dan Konsep Bandar Pintar.

Pembangunan itu termasuk menaik taraf pusat beli-belah dan SACC Walk, bertujuan untuk mengubah Shah Alam menjadi bandar karbon bersih-sifar.

Sebelum ini, Ketua Pegawai Eksekutif PKNS Datuk Mahmud Abbas berkata projek itu bertujuan menaik taraf bangunan menggunakan sistem air sejuk berpusat.

“Projek itu dijangka mengambil masa beberapa tahun dan kami berharap dapat menyiapkan lebih 90 peratus menjelang 2028,” katanya dalam laporan berita. - DagangNews.com