KUCHING: Loji metanol Sarawak Petchem Sdn Bhd di Tanjung Kidurong, Bintulu, yang kini telah mencapai kira-kira 60% kemajuan keseluruhan, dijadual beroperasi pada suku pertama 2024.

Pengerusi syarikat Tan Sri Abdul Aziz Husain berkata, Sarawak Petchem telah memperoleh RM4 bilion di bawah program sukuk untuk membiayai projek itu, yang pada asalnya dianggarkan menelan belanja RM8 bilion.

Sarawak Petchem menganugerahkan pembinaan kilang itu kepada Samsung Engineering Co Ltd untuk AS$1.07 bilion (RM4.78 bilion) pada 2020.

Projek itu menandakan satu kejayaan dengan penghantaran dan pemasangan tapak salah satu modul minggu lepas.

Kilang metanol, projek perintis di Hab Petrokimia Sarawak, akan mempunyai kapasiti pengeluaran sebanyak 1.75 juta tan setahun.

Sarawak Petchem milik kerajaan sebelum ini telah menandatangani perjanjian jual beli dengan PETRONAS Chemicals Marketing (Labuan) Ltd (PCML) untuk memasarkan metanol selama 20 tahun, dengan pilihan lanjutan lanjut.

PCML ialah cabang pemasaran Petronas Chemicals Group Bhd, yang merupakan pengeluar metanol terbesar di Asia-Pasifik dan pengeluar keempat terbesar di dunia dengan kapasiti pengeluaran tahunan sebanyak 2.4 juta tan setahun.

Sarawak Petchem dijangka menerima 168 juta kaki padu gas asli setiap hari daripada projek Kemudahan Jualan Gas Tambahan 2 (BAGSF-2) Bintulu untuk bahan mentah loji metanol.

Premier Sarawak Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg melakukan upacara pecah bumi bagi projek BAGSF-2 di Tanjung Kidurong minggu lepas.

Projek itu adalah kerjasama antara Petroliam Nasional Bhd (PETRONAS) dan SEDC Energy Sdn Bhd.

Menurut Presiden PETRONAS Datuk Tengku Muhammad Taufik, projek BAGSF-2 direka dengan kapasiti 390 juta kaki padu sehari gas asli, dan dijadual mula beroperasi pada 2023.

Tengku Muhammad berkata BAGSF-2 akan menghantar 70 juta kaki kaki standard gas sehari kepada Sarawak Energy selain membekalkan 168 juta kaki kaki standard gas sehari kepada Sarawak Petchem.

Kemudahan itu akan merangkumi bangunan pentadbiran khusus, kawasan pemprosesan, stesen pemeteran dan utiliti yang berkaitan.

Bagi memudahkan pengeksportan metanol, jeti metanol akan dibina dalam had air Pelabuhan Bintulu.

Minggu lalu, Sarawak PetChem menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dengan Lembaga Pelabuhan Bintulu (BPA) dan Bintulu Port Sdn Bhd (BPSB) untuk bekerjasama dalam penubuhan dan operasi jeti metanol.

Penandatangan MoU itu ialah pengarah projek Petchem Sarawak Mohammad Ibrahim, pengurus besar BPA Mizool Amir Mat dan ketua pegawai eksekutif kumpulan Bintulu Port Holdings Bhd Datuk Mohammad Medan Abdullah, yang menandatangani untuk BPSB.

MoU itu meliputi 10 bidang kerjasama penting dalam operasi selamat jeti metanol berhubung dengan kesihatan, keselamatan, keselamatan dan alam sekitar, penubuhan perkhidmatan marin dan sistem pengurusan jeti serta penyediaan khidmat nasihat dan sokongan teknikal.

Jeti itu akan digunakan untuk memuatkan dan mengeksport produk metanol cecair Sarawak Petchem.

Abdul Aziz berkata, projek loji metanol dan penubuhan Hab Petrokimia Sarawak oleh Sarawak State Economic Corp akan menjadi pemangkin kepada pertumbuhan selanjutnya aktiviti petrokimia hiliran negeri.

Beliau berkata hab petrokimia itu bukan sahaja bergantung kepada derivatif berasaskan metanol tetapi juga kepada projek tenaga boleh diperbaharui lain untuk menyokong agenda tenaga hijau Sarawak.

“Saya yakin projek metanol ini akan memainkan peranannya dalam mengubah Sarawak menjadi ekonomi berpendapatan tinggi menjelang 2030,” katanya. - DagangNews.com