KUALA LUMPUR: Malaysia Aviation Group (MAG), syarikat induk Malaysia Airlines, Firefly, MASwings, Enrich and Journify, telah menawarkan diskaun tambang penerbangan yang menarik di Arena MAG yang berkeluasan 9,000 kaki persegi sepanjang Pameran MATTA baru-baru ini yang diadakan dari 22-24 Mac di Pusat Pameran dan Dagangan Antarabangsa Malaysia (MITEC) Kuala Lumpur.

MAG dalam satu kenyataan semalam berkata Malaysia Airlines telah mempamerkan barisan produk dan perkhidmatannya yang disukai ramai, perkongsian baharu dengan Manchester United, tiga laluan baharu ke Maldives, Chiang Mai dan Danang, serta pelancaran A330 Neo baharunya. kerusi kelas ekonomi dan perniagaan.

Semasa Pameran MATTA selama tiga hari itu, MAG berkata ia menawarkan sebanyak 30 tiket pergi balik, termasuk tiket kelas perniagaan ke London dan Ahmedabad, India serta tiket kelas ekonomi ke China dan Vietnam, di bawah peraduan untuk pembeli.

"Penumpang juga menikmati penjimatan sehingga 30 peratus tambang penerbangan ke destinasi domestik dan antarabangsa untuk perjalanan segera sehingga 20 Mac 2025 yang sah selama tiga hari sahaja di MITEC Kuala Lumpur dan pada platform dalam talian syarikat penerbangan pula ia sah sehingga 30 Mac 2024," katanya.

Selain itu, Malaysia Airlines, Firefly dan MASwings menawarkan diskaun sehingga 25 peratus untuk produk sampingan termasuk pemilihan tempat duduk dan bagasi tambahan.

Tambahan pula, ahli Enrich akan mendapat manfaat daripada tambahan lima peratus daripada tambang promosi apabila ditempah dalam talian, lima kali mata EnrichMoney untuk pengguna EnrichMoney dan 50 peratus Bonus Enrich Points pada penerbangan Malaysia Airlines sepanjang tempoh promosi ini.

Sempena sambutan Hari Raya Aidilfitri tidak lama lagi, Malaysia Airlines mengumumkan penambahan 190 penerbangan tambahan dari Kuala Lumpur (KUL) ke semua destinasi domestik termasuk Kota Bharu (KBR), Kota Kinabalu (BKI), Labuan, Sandakan, Tawau, Kuching ( KCH), Miri, dan Sibu, katanya.

Antaranya, 75 penerbangan dijadualkan sebagai penerbangan 'red-eye' (penerbangan yang berlepas pada waktu malam dan tiba di destinasi pada hari berikutnya), pelanggan boleh mendapat manfaat daripada tambang tetap khas yang diperuntukkan untuk penerbangan red-eye tersebut, berharga daripada RM216 ke KBR, RM319 ke KCH dan RM389 ke BKI, semuanya untuk perjalanan sehala.

Ia berkata pelanggan juga boleh mengambil kesempatan daripada subsidi musim perayaan daripada Kementerian Pengangkutan Malaysia dengan tambang tetap khas dihadkan pada RM599 tambang asas sehala bagi penerbangan yang berlepas dari Kuala Lumpur dan Pulau Pinang ke Sabah dan Sarawak menggunakan pesawat Malaysia Airlines dan Firefly.

Tambang tetap itu terpakai dari KUL untuk perjalanan tiga hari sebelum tarikh musim perayaan, kata MAG.



Pavilion Malaysia Airlines, Cabin Theatre dan Arena Sukan

MAG berkata pavilion utama Malaysia Airlines berdiri sebagai mercu tanda kecemerlangan dan inovasi syarikat penerbangan itu kerana pelawat dialu-alukan untuk datang ke ruang menarik yang direka untuk mempamerkan tawaran dan perkhidmatan syarikat penerbangan itu.

Ia berkata pavilion itu berfungsi sebagai hab aktiviti, tetamu boleh menerokai inisiatif, promosi dan perkongsian terkini syarikat penerbangan berkenaan.

Dengan paparan interaktif dan persembahan yang menarik, pelawat mendapat pemahaman mendalam mengenai komitmennya untuk menyediakan pengalaman perjalanan yang luar biasa.

Sementara itu, pelawat mempunyai peluang eksklusif untuk menyelami keselesaan dan kemewahan tempat duduk kelas ekonomi dan kelas perniagaan A330 Neo akan datang secara langsung, mendapatkan cerapan tentang ciri dan kemudahan luar biasa yang ditawarkan di 'Cabin Theatre'.

"Pengalaman interaktif ini membolehkan pengunjung membayangkan perjalanan masa depan mereka dengan Malaysia Airlines, mempamerkan komitmen syarikat penerbangan itu untuk memberikan keselesaan dan kecanggihan yang tiada tandingan kepada penumpangnya.

"Di bahagian perniagaan MAG Airlines pula, pelawat berpeluang meneroka tempat duduk kabin Firefly secara langsung dan melibatkan diri dalam aktiviti menarik seperti 'claw machine' (mesin permainan) dan permainan 'pin the jet's tail'.

"Selain itu, tetamu boleh mengambil bahagian dalam permainan peta kod lapangan terbang untuk mengetahui lebih lanjut mengenai pelbagai destinasi Firefly serta mengetahui lebih lanjut perkhidmatan dan tawaran daripada MASWings dan Amal," katanya.

Arena Sukan Malaysia Airlines merupakan satu lagi kemuncak acara itu, menawarkan ruang khusus untuk peminat sukan dan peminat perkongsian syarikat penerbangan itu dengan Manchester United.

Menurut MAG, pelawat mempunyai peluang untuk melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti dan permainan yang menyeronokkan dan diberi peluang jarang ditemui untuk bertemu dan bersalaman dengan legenda Manchester United.



Produk dan perkhidmatan

Selain itu, pengunjung diperkenalkan dengan pelbagai tawaran termasuk MHExplorer, MHSports, MHRail, dan MHCruise, kesemuanya disesuaikan dengan pilihan dan keperluan perjalanan yang berbeza.

MAG berkata platform Journify telah memikat pengunjung dengan peraduan pantas dan menang serta aktiviti memanjat dinding, memberikan pengalaman yang tidak dapat dilupakan kepada pengunjung dan menunjukkan dedikasi syarikat penerbangan nasional itu dalam menawarkan penyelesaian perjalanan yang inovatif dan pelbagai.

Di ruang legar aras 1, pengunjung berpeluang meneroka kluster terakhir, menampilkan MHholidays, Enrich dan EnrichMoney.

Kluster tersebut menyediakan pelawat dengan maklumat dan tawaran berkaitan dengan pakej percutian, program kesetiaan dan perkhidmatan kewangan, meningkatkan pengalaman perjalanan mereka.

Pelanggan yang membeli tiket penerbangan MAG semasa Pameran MATTA di MITEC Kuala Lumpur berpeluang memenangi tiket kelas perniagaan ke London manakala mereka yang membeli tiket penerbangan dari 21-30 Mac 2024, layak untuk menyertai peraduan naik taraf kelas perniagaan Malaysia Airlines, memberikan insentif tambahan untuk pelawat terlibat dengan tawaran MAG.

-- BERNAMA