KUALA LUMPUR : Makmal Pengujian Peralatan TAMCO Switchgear telah diakreditasi dengan ISO 17025, piawaian antarabangsa yang diiktiraf di peringkat global untuk makmal ujian dan penentukuran, daripada Standards Malaysia.

Akreditasi ini adalah sebuah pencapaian yang penting bagi TAMCO Switchgear kerana ia mengukuhkan lagi kawalan kualiti produknya dalam memastikan bekalan kuasa yang selamat dan boleh dipercayai untuk menyokong inisiatif NETR.

Akreditasi ISO 17025 bermaksud Makmal Pengujian Peralatan Suis TAMCO terletak di Bukit Raja, Selangor memenuhi piawaian kecekapan tertinggi dalam ujian suis voltan sederhana yang sebelum ini dikendalikan oleh makmal asing iaitu KEMA di Belanda, CESI di Itali, ASTA. di Australia, dan IPH di Jerman.

Dengan melaksanakan ujian dalaman mengikut akreditasi ISO 17025, TAMCO Switchgear dapat mengurangkan masa utama penghantaran produk untuk memenuhi keperluan projek yang menuntut.

“Kami berbangga menerima akreditasi ISO 17025 kerana ia membuktikan komitmen kami terhadap kualiti dan pematuhan. Ia juga membolehkan kami melayani pelanggan dan industri kami dengan lebih baik, dan mencapai matlamat global bersama-sama, seperti NETR,” kata Dr. Ir. Segaran Narayanan, Ketua Pegawai Eksekutif TAMCO Switchgear.

Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Nasional (NETR) Malaysia diperkenalkan untuk memastikan Malaysia kekal relevan dan berdaya saing dalam dunia di mana asas perindustrian dan komersial berubah dengan pantas dari hari ke hari.

Selain itu, NETR juga akan memastikan Malaysia akan lebih maju dan berdaya saing pada masa depan.

Makmal Pengujian TAMCO Switchgear dilengkapi dengan peralatan terkini dan dikendalikan oleh jurutera dan juruteknik yang berkelayakan tinggi. Pada tahun 2008, makmal itu mengalami perkembangan yang ketara, serentak dengan penempatan semula kilang pembuatan.

Langkah strategik ini bertujuan untuk meningkatkan kecekapan proses pengujian dan pensijilan produk. Untuk tujuan ini, makmal ini dilengkapi untuk menguji pelbagai jenis produk suis voltan sederhana, untuk memastikan penghantaran kuasa yang boleh dipercayai untuk bekalan elektrik di seluruh negara.

Dengan akreditasi ISO 17025, TAMCO Switchgear berada di kedudukan yang baik untuk memenuhi permintaan yang semakin meningkat untuk produk suis voltan sederhana berkualiti tinggi di Malaysia dan rantau sekitarnya. Akreditasi ini juga membuka pintu kepada pasaran baharu dengan memenuhi keperluan kawal selia di kawasan yang berbeza. Ia meningkatkan daya saing perniagaan, menjadikannya lebih menarik kepada pelanggan yang mengutamakan bekerja dengan makmal bertauliah.

Akreditasi ISO 17025 ialah piawaian yang diiktiraf di peringkat antarabangsa untuk kecekapan makmal ujian dan penentukuran. Untuk mencapai akreditasi ini, makmal mesti menunjukkan bahawa ia mempunyai kakitangan, peralatan dan prosedur yang diperlukan untuk menjalankan ujian dan penentukuran mengikut piawaian yang tertinggi.

Untuk maklumat lanjut tentang TAMCO Switchgear dan penyelesaiannya yang terkemuka dalam industri, sila layari www.tamco.com.my.