KUALA LUMPUR: Malaysia Airlines memperkenalkan MHrail, yang menyediakan penumpang perkhidmatan sambungan kereta api yang lancar melalui satu tempahan.

Syarikat penerbangan itu berkata, pihaknya turut mengumumkan pengembangan kerjasama dengan AccesRail, pembekal terkemuka dunia bagi rumusan antara kereta api udara.

Katanya, kerjasama tersebut membolehkan pelanggan menempah sambungan kereta api dan membuka peluang menerokai bandar-bandar di Seoul, Korea Selatan dan London, United Kingdom (UK) apabila melakukan perjalanan dengan syarikat penerbangan tersebut.

"Pelanggan Malaysia Airlines kini boleh menempah tiket kereta api Korail KTX untuk laluan ke dan dari Lapangan Terbang Antarabangsa Incheon di Korea Selatan.

"Selain itu, pelanggan boleh menempah tiket kereta api antara London Heathrow di UK dan destinasi di sepanjang Pantai Timur melalui Kereta Api Timur Laut London (LNER) dan Pantai Barat dengan Avanti West Coast.

"Peluasan ini melengkapkan laluan rel sedia ada yang ditawarkan melalui perkongsian ini di Great Western Railway. Tiket boleh dibeli di laman web rasmi Malaysia Airlines dan semua agensi pelancongan Global Distribution Systems (GDS).

"Melalui kerjasama ini, pelanggan Malaysia Airlines boleh menyambung dengan lancar dari penerbangan antarabangsa mereka ke laluan kereta api yang dikendalikan kereta api ini dan pelbagai kereta api, difasilitasi kod AccesRail '9B'," katanya dalam kenyataan media di sini hari ini.

Ketua Pegawai Komersial Syarikat Penerbangan Malaysia Aviation Group, Dersenish Aresandiran berkata, pihaknya berbesar hati untuk menawarkan pelanggan lebih banyak pilihan dalam penerbangan ke sambungan rel.

"Dengan pengenalan MHrail baharu kami, kami menyediakan penumpang dengan laluan yang lancar untuk membeli kedua-dua tiket penerbangan dan kereta api, memudahkan tetamu menerokai bandar-bandar jiran serta menikmati sambungan seterusnya apabila tiba di London atau Seoul melalui satu jadual perjalanan dan tiket," katanya.

Naib Presiden Pembangunan Perniagaan AccesRail, Andrew Popescu pula berkata, pihaknya dan Malaysia Airlines bekerjasama selama bertahun-tahun dengan peluang antara talian yang telah meluaskan rangkaian laluan syarikat penerbangan itu.

"Kami teruja untuk mengembangkan kerjasama Malaysia Airlines-AccesRail dan berharap untuk meneruskan dengan mereka pada skala global. Melalui perkongsian AccesRail yang dipertingkatkan ini, Malaysia Airlines dapat menawarkan pelanggannya lebih banyak destinasi dan kemungkinan dengan cara yang lebih lancar," katanya.

Beroperasi selama 25 tahun, AccesRail yang beribu pejabat di Montreal, Kanada hadir pada semua sistem GDS global dan bekerjasama dengan syarikat rel utama di Eropah, Amerika Utara dan Asia, membolehkan pelanggan menempah dan membeli perjalanan udara dan kereta api pada jadual perjalanan yang sama. - DagangNews.com