KULIM: Pengeluar kereta Jerman, Porsche AG memilih Malaysia sebagai lokasi pengeluaran pertamanya di luar Eropah.

Kerjasama jenama kereta itu bersama Inokom Corporation milik syarikat Sime Darby Bhd dengan menjalankan operasi pemasangan tempatan (CKD) di Kulim, Kedah bakal menjadikan Malaysia sebagai hab untuk pasaran antarabangsa.

“Kami sangat berbangga dengan kerjasama ini berikutan pencapaian Sime Darby yang secara konsisten memastikan penyampaian, kualiti produk dan pemanduan mencapai standard yang ditetapkan.

“Kilang baharu Porsche AG ini dikendalikan sepenuhnya oleh anak tempatan, menunjukkan kebolehan dan pengetahuan teknikal yang tinggi dalam kalangan rakyat serta membuka peluang membina kerjaya,” jelas Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Sime Darby Berhad, Datuk Jeffri Salim Davidson.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas Majlis Perasmian Kilang Tempatan untuk Porsche di Malaysia yang disempurnakan Raja Muda Kedah, Tengku Sarafudin Badlishah Ibni Al Aminul Karim Sultan Sallehuddin.


Kenderaan Utiliti Sukan (SUV) Porsche Cayenne menjadi model pertama CKD di Malaysia.

Menurut Ahli Lembaga Eksekutif Jualan dan Pemasaran Porsche AG, Detlev von Platen,  kerjasama ini sebagai strategi pertumbuhan dan mengukuhkan pasaran di rantau ASEAN.

Raja Muda Kedah Tengku Sarafudin Badlishah Al Aminul Karim Sultan Sallehuddin berkenan melakukan gimik perasmian pembukaan kilang pemasangan tempatan untuk Porsche yang pertama di luar negara Jerman hari ini. - Foto BERNAMA

Jelasnya, Porsche memilih Malaysia untuk kemudahan pemasangan pertamanya di luar Eropah, menandakan keyakinan syarikat itu terhadap ekosistem dan kekuatan Malaysia yang kondusif untuk menyokong pertumbuhan jangka panjang mereka.

Kemudahan pertama pengeluar kereta sport global itu di Kulim ini juga mengiktiraf keupayaan bakat tempatan dan berpotensi membawa mereka memperluaskan jejak di rantau Asean.

Kilang pemasangan Porsche ini sejajar dengan Dasar Automitif Negara (NAP) 2020, yang bertujuan memajukan Malaysia sebagai peneraju serantau dalam pembuatan automotif, kejuruteraan, teknologi dan pembangunan mampan.

Kenderaan siri Porsche Cayenne antara keluaran Porsche AG. - Foto BERNAMA

Dalam pada itu, Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (Mida), Datuk Arham Abdul Rahman berkata, kerajaan akan berusaha membina persekitaran yang kondusif untuk peneraju industri dari luar dan dalam negara menjalankan perniagaan di Malaysia.

Katanya, ia adalah seiring dengan kesediaan negara untuk menyediakan peluang pekerjaan jangka masa panjang dan berhubung dengan rakan kongsi teknologi yang berkebolehan.