KUALA LUMPUR: Malaysia menunjukkan prestasi yang agak baik dalam membangunkan kewangan mampan dan pelaksanaan rangka kerja dasar jika dibandingkan dengan negara-negara ASEAN yang lain, kata Kumpulan Bank Dunia.

Ahli Ekonomi Kanan bagi Pertumbuhan Mampan dan Hab Kewangan Inklusif di Malaysia, Tatiana Didier berkata, dari segi pembangunan ekonomi, negara itu menerajui perubahan dalam kalangan ASEAN-5 (Indonesia, Malaysia, Filipina, Thailand dan Vietnam) dan beberapa negara sebaya yang lain.

"Apabila tiba untuk membangunkan kewangan yang mampan, terdapat banyak bahan asas yang ada di luar sana.

"Saya rasa Malaysia sepatutnya diperkenalkan kepada seluruh dunia," katanya kepada pemberita pada "Global Green Finance Leadership Program (GFLP) Scaling-up Sustainable Finance in Southeast Asia', di sini, hari ini.

Didier berkata, menutup jurang data dan mempertingkatkan sistem maklumat harus menjadi dasar yang diutamakan, yang mana pelaksanaan taksonomi dan prosedur pendedahan yang berkesan, dengan matlamat utama untuk pelaksanaan yang lebih luas merentas sektor swasta secara amnya.

Beliau menambah bahawa pendedahan adalah mengenai ketelusan pasaran yang akan membolehkan penilaian risiko yang betul dalam kalangan syarikat.

Menurut laporan 'Unleashing Sustainable Finance In Southeast Asia (SEA)' oleh Bank Dunia, taksonomi dalam konteks kewangan mampan merujuk kepada takrifan yang menyediakan pengkategorian pelaburan mampan tertentu atau aktiviti ekonomi di dalamnya.

Taksonomi mungkin membenarkan pembuat dasar menetapkan beberapa keutamaan dasar dengan menyediakan beberapa panduan tentang pelaburan mampan yang mungkin paling diperlukan.

Laporan itu juga mendedahkan bahawa ekonomi ASEAN-5 dengan pasaran kewangan mampan yang relatif lebih maju - terutamanya Malaysia - juga cenderung mempunyai pelaksanaan rangka kerja dasar yang lebih maju.

Malaysia mengeluarkan pendekatan berasaskan prinsip untuk taksonomi pasaran kewangan pada 2021, yang mempertimbangkan keadaan pembangunan ekonominya sendiri dan peringkat awal penggunaan amalan pengurusan risiko iklim dalam negara, sambil membenarkan penjajaran yang lebih baik dengan piawaian klasifikasi antarabangsa.

Malaysia juga telah menerbitkan cadangan taksonomi pasaran modal (Taksonomi Pelaburan Mampan dan Bertanggungjawab (SRI) yang dikeluarkan oleh Suruhanjaya Sekuriti) yang kini dalam fasa perundingan, yang mempunyai empat kategori utama- alam sekitar, peralihan, sosial dan kemampanan. - BERNAMA