KUALA LUMPUR:Manulife telah melantik Vibha Coburn sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) kumpulan untuk Manulife Holdings Bhd (MHB) dan CEO Manulife Insurance Bhd (MIB), berkuat kuasa hari ini.

Pengurus Besar (pasaran sedang pesat membangun) Manulife Asia Sachin N. Shah berkata Coburn menggantikan Lee Sang Hui, yang kini telah menjawat peranan baharu sebagai CEO Manulife Vietnam.

Beliau berkata Coburn akan bertanggungjawab untuk operasi MHB di Malaysia, termasuk insurans hayat, insurans kesihatan, pengurusan kekayaan dan perniagaan penyelesaian persaraan.

"Beliau turut menganggotai Lembaga Manulife Investment Management Services Bhd Malaysia. Coburn ialah ahli Pasukan Kepimpinan Asia dan Global Manulife.

"Dengan pelantikan ini, saya yakin beliau akan memberikan sumbangan besar kepada operasi Manulife Malaysia dan seterusnya membantu mengukuhkan lagi pasukan kepimpinan pasaran sedang pesat membangun kami," kata beliau dalam satu kenyataan hari ini.

Coburn yang berpengalaman lebih 30 tahun dan berperanan penting dalam perundingan perbankan, insurans dan pengurusan, meliputi Asia, Eropah dan Australia, menyertai Manulife pada 2016.

Selain itu, Coburn pernah menjadi ketua pegawai pengedaran Manulife Asia.

Sementara itu, Presiden dan CEO Manulife Asia Anil Wadhwani berkata kejayaan Coburn selama ini membuktikan kekuatannya dalam mempercepatkan transformasi digital dan memacu pertumbuhan Manulife.

"Pelantikan ini mencerminkan kepentingan perniagaan Malaysia dan komitmen kami kepada pasaran," kata beliau.

-- BERNAMA