KUALA LUMPUR: Persatuan Pengeluar-pengeluar Pertanian Tanah Melayu (Mapa) melahirkan kebimbangan besar berhubung implikasi kewangan dan kewajipan pemeriksaan perubatan tahunan ke atas pekerja asing yang dikenakan Agensi Pemantauan dan Pemeriksaan Perubatan Pekerja Asing (Fomema), dan merayu kepada pihak berkuasa untuk meneliti semula peningkatan kekerapan pemeriksaan dan yuran perubatan.

Persatuan itu, yang mewakili kesatuan sekerja majikan terbesar yang mewakili syarikat perladangan, berkata majikan dalam pertubuhan perladangan bukan sahaja kecewa tetapi juga kesal dengan perubahan berkaitan keperluan baharu itu, daripada pemeriksaan perubatan tiga tahun kepada tahunan.

“Selain peningkatan dibuat secara unilateral dalam kekerapan pemeriksaan perubatan, yuran pemeriksaan perubatan juga dinaikkan daripada RM190 kepada RM207 bagi pekerja asing lelaki dan daripada RM207 kepada RM217 bagi pekerja asing wanita.

“Bagi syarikat perladangan dalam keahlian Mapa, pemeriksaan perubatan sebelum ini oleh pengamal perubatan yang dilantik hanya dalam lingkungan tidak melebihi RM100 setahun.

“Dengan cadangan perubahan itu, majikan dalam sektor perladangan perlu menanggung beban kewangan tambahan setiap tahun, iaitu dalam lingkungan lebih RM100 juta setahun,” kata pengarah Mapa Mohamad Audong dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Persatuan itu berkata, semua pihak yang berkepentingan perlu dijemput untuk membincangkan perkara itu dan mencari penyelesaian yang saksama terhadap isu dan masalah berhubung perubahan dasar dalam kekerapan pemeriksaan perubatan ke atas pekerja asing.

Mapa juga mendakwa Fomema lebih mementingkan keuntungan berbanding aspek kesihatan pekerja asing dan kesihatan penduduk negara itu.

“Fomema sebagai syarikat konsesi tunggal terus dilantik oleh kerajaan untuk memantau aspek kesihatan pekerja asing. Mapa sentiasa menegaskan bahawa pemantauan dan saringan aspek penting kesihatan pekerja asing tidak seharusnya dilakukan oleh syarikat konsesi sebaliknya, ia adalah tanggungjawab kerajaan untuk berbuat demikian,” kata Mohamad.

Sebelum ini, Persekutuan Majikan Malaysia dan Persekutuan Pekilang Malaysia juga menyatakan kebimbangan dan kekecewaan mereka terhadap keputusan unilateral yang diambil oleh Fomema dan pihak berkuasa tanpa merujuk mereka terlebih dahulu sebagai pemegang kepentingan majikan pekerja asing itu.- DagangNews.com