KUALA LUMPUR: Petronas mengumumkan bahawa medan minyak Pegaga di Blok SK320, di luar pantai Sarawak, telah memulakan pengeluaran gas pertama ke dalam Kompleks LNG Petronas di Bintulu.

Blok SK320 dikendalikan oleh Mubadala Development Company Oil and Gas Limited (Mubadala Petroleum) dengan 55% kepentingan, manakala rakan kongsi terdiri daripada Petronas Carigali Sdn Bhd sebanyak 25% dan Sarawak Shell Berhad pula 20%.

Kemudahan pengeluaran, yang terdiri daripada platform pemprosesan pusat bersepadu dan platform penggerudian telaga, direka untuk menghasilkan 550 MMscfd gas yang dialihkan melalui saluran paip dasar laut yang disambung ke rangkaian saluran paip gas luar pesisir sedia ada.

Naib Presiden Kanan Pengurusan Petroleum Malaysia Petronas, Mohamed Firouz Asnan berkata, Petronas mengucapkan tahniah kepada Mubadala Petroleum dan rakan kongsi mereka dalam mencapai pencapaian penting ini, memandangkan bidang Pegaga berada pada kedudukan yang baik untuk menyumbang dengan ketara ke arah mengekalkan bekalan gas Malaysia untuk beberapa dekad yang akan datang.

“Projek itu, yang dilaksanakan menerusi Keputusan Pelaburan Terakhir semasa pasaran minyak masih hendak pulih pada 2018, menunjukkan keyakinan pelabur terhadap industri huluan Malaysia.

''Ekosistem negara juga membuktikan daya tahannya dengan reka bentuk yang berjaya dan fabrikasi kemudahan yang disiapkan semasa kemuncak pandemik COVID-19,” tambahnya.

Di luar medan minyak Pegaga, Petronas meneruskan Wawasan Huluan 2030 untuk meningkatkan tahap pengeluaran Malaysia kepada dua juta boepd daripada paras semasanya kira-kira 1.8 juta boepd melalui pembangunan pelbagai peluang yang sedang dalam perancangan. - DagangNews.com