KUALA LUMPUR: Mondelez International, pengeluar coklat Cadbury Dairy Milk dan biskut OREO, telah mengambil pelbagai langkah bagi mengurangkan kesan inflasi yang disebabkan oleh kenaikan kos global dalam memastikan produknya kekal mampu milik dan pada masa yang sama berkualiti tinggi, kata Pengarah Urusan Malaysia dan Singapura Narmeen Khan.

Ini khususnya yang berkaitan dengan pengangkutan, pembungkusan, minyak makan, dan tenusu, serta masalah yang berlaku dalam rantaian bekalan, katanya kepada Bernama.

Narmeen, yang menyandang jawatan itu pada Februari 2022, berkata Mondelez tidak terkecuali daripada mengalami inflasi yang merentas pasaran, termasuk di Malaysia.

"Disebabkan kenaikan mendadak dalam kos keseluruhan rantaian nilai, terutamanya dalam komoditi, logistik dan pembungkusan, penetapan harga semula produk adalah salah satu yang dipertimbangkan, tetapi seperti yang didedahkan sebelum ini, kami mengambil langkah proaktif pada 2022 untuk membentuk semula portfolio kami, dengan fokus pada produk teras dan barangan terlaris.

"Pertimbangan lain termasuk meningkatkan edaran sedia ada dan mengembangkan saluran dengan pertumbuhan pesat bagi meminimumkan kesan kos dalam menjamin produk kami kekal mampu milik," katanya.

Mengenai pelaburan Mondelez di Malaysia, Narmeen berkata sebagai pembuat barangan pengguna yang bergerak pantas, ia akan terus melabur di kemudahan semasanya di Shah Alam, Selangor, dan Prai, Pulau Pinang, untuk meningkatkan kapasiti dalam memenuhi permintaan, pada masa yang sama berinovasi untuk mengurangkan tenaga, air dan pelepasan karbon bagi menghasilkan proses pengeluaran yang mampan.

Narmeen berkata kedua-dua kemudahan itu memainkan peranan penting dalam keseluruhan rantaian bekalan, melayani pasaran tempatan dan eksport di seluruh Asia Tenggara.

"Walaupun kami tidak merancang sebarang pengembangan dalam masa terdekat, kilang pembuatan kami adalah penting kepada keseluruhan rantaian bekalan, dan pandemik telah menyebabkan banyak gangguan.

"Namun, kami mempunyai pelan strategik yang jelas untuk membantu mengekalkan ketangkasan, pelaksanaan dan kesinambungan.

"Paling penting, ia mengukuhkan komitmen terhadap nilai teras kami, salah satunya adalah melakukan perkara yang betul untuk pekerja, pengguna, pelanggan dan komuniti kami," katanya.

Narmeen berkata pertumbuhan Mondelez telah konsisten dengan trend pasaran dan walaupun pada masa yang mencabar, syarikat itu mengekalkan kedudukan sebagai peneraju dalam kategori yang berbeza.

"Kami menduduki tempat pertama untuk segmen coklat, menguasai sekitar 30 peratus bahagian pasaran dengan Cadbury Dairy Milk sebagai penyumbang terbesar; kami juga mengungguli kategori biskut dengan jenama seperti OREO, Jacob's, Chipsmore dan Tiger.

Narmeen berkata kategori itu terus menjadi pemacu pertumbuhan utama, menyumbang lebih 80 peratus hasil di Malaysia.

Dari segi sejarah, kedua-dua segmen telah bertahan lama di kedua-dua pasaran maju dan baru muncul, dengan peluang yang besar untuk mengembangkan penggunaan perkapita.

Di peringkat global, Mondelez International dalam kenyataan pada 10 Mei, 2022 berkata syarikat tersenarai di Nasdaq itu sedang membentuk semula portfolionya dengan matlamat jangka panjang untuk mempercepatkan pertumbuhan bagi menjana 90 peratus pendapatannya daripada coklat, biskut dan snek.

Kategori teras akan diperkukuh di pasaran utama dengan memanfaatkan jenama ikonik untuk mewujudkan kedudukan pendahulu yang berbilang kategori dan dengan mengembangkan pengedarannya dalam saluran pertumbuhan tinggi, kata kenyataan itu.

Selain itu, selepas menyelesaikan semakan strategik sepanjang tahun lalu, ia menyasarkan untuk menjual perniagaan gula-gula getahnya (chewing gum) di pasaran maju tetapi mengekalkan perniagaan gula-gula getah di pasaran baru muncul. Ia juga akan melupuskan perniagaan ubat batuk globalnya, Halls.

Sementara itu, mengenai penggunaan minyak sawit, Narmeen berkata bahawa Mondelez hanya menyumbang kira-kira 0.5 peratus daripada penggunaan global, dan 98 peratus daripada penggunaan minyak sawitnya disumberkan daripada pembekal yang selaras dengan Pelan Tindakan Minyak Sawit Mondelez 2020; Mondelez sedang berusaha untuk mencapai 100 peratus menjelang 2025.

"Selain memastikan pembekal kami mematuhi prinsip kami, kami akan terus melibatkan industri dengan minat terhadap aspek alam sekitar dan sosial.

"Langkah menuju ke arah sumber yang mampan dan perdagangan adil dalam pengeluaran minyak sawit memerlukan kerjasama rapat dengan semua sektor dalam rantaian bekalan, daripada penanam kepada pembekal dan pembeli, serta kerajaan dan pertubuhan bukan kerajaan," tambahnya.

Mengenai lobi anti-minyak sawit global, beliau berkata syarikat itu sedang aktif bekerjasama dengan pembekal dalam memastikan komoditi itu dihasilkan dengan menjaga alam sekitar.

"Pelan Tindakan Minyak Sawit kami menggariskan satu set prinsip mengenai pembekal langsung untuk meningkatkan peralihan kepada amalan mampan di seluruh sektor dan kami mengambil serius perkara ini dan sebenarnya telah mengecualikan 12 syarikat daripada rantaian bekalan kami kerana melanggar syarat," katanya yang enggan untuk menjelaskan lebih lanjut.

Beliau menambah syarikat itu tidak dapat berkongsi butiran syarikat yang dikecualikan tetapi memberi jaminan bahawa ia membeli daripada pembekal yang prinsip pengeluarannya selaras dengan Mondelez.

-- BERNAMA