KUALA LUMPUR: MKD Signature Sdn Bhd (MSSB) masih merupakan pemegang saham utama Mulia Property Development Sdn Bhd (MPDSB) yang memiliki bangunan Exchange 106 di dalam Projek Tun Razak Exchange (TRX).

Ia ditegaskan Kementerian Kewangan dalam satu kenyataan di sini, susulan satu laporan media mengenai penjualan saham milik MSSB iaitu syarikat milik Menteri Kewangan Diperbadankan (MKD) dalam MPDSB.

Kenyataan itu memaklumkan, buat masa ini tidak wujud sebarang perjanjian penjualan saham kepada mana-mana pihak seperti yang didakwa.

"Buat masa ini MSSB masih menjadi pemegang saham utama MPDSB dan tidak wujud sebarang perjanjian penjualan saham kepada mana-mana pihak.

"Penjualan saham MSSB di dalam syarikat MPDSB adalah tertakluk kepada Perjanjian Jual Beli dan Perjanjian Pemegang Saham yang dimeterai pada tahun 2017 di mana MIL mempunyai hak untuk melaksanakan Call Option untuk membeli semula 51 peratus saham MSSB dengan harga yang telah dipersetujui dan setelah menjelaskan pinjaman yang diberikan oleh MSSB," kata kenyataan itu.

MSSB telah mengambil alih 51 peratus saham di dalam MPDSB pada 19 Julai 2017 daripada MIL manakala 49 peratus saham lagi masih dimiliki oleh MIL.

Jelas kenyataan itu, keputusan penglibatan MSSB di dalam pembangunan Exchange 106 pada waktu tersebut dibuat bagi memelihara kepentingan projek TRX yang terpalit dengan isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB) kerana kesukaran MPDSB mendapatkan pinjaman untuk membiayai projek tersebut.