KUALA LUMPUR: Kementerian Perladangan dan Komoditi (KPK) berpendapat penyeragaman harga komoditi di pasaran sebagai tidak praktikal untuk dilaksanakan kerana ia melibatkan kos yang tinggi kepada pihak kerajaan selain dikhuatiri akan menjejaskan kecekapan sesuatu pasaran.

Bagi sektor sawit, harga buah tandan segar (BTS) adalah tertakluk kepada harga minyak sawit mentah (MSM) dan isirung sawit (PK) di pasaran.

"Selain itu, kos pengangkutan dari ladang ke kilang dan pengenaan cukai oleh kerajaan negeri turut menyumbang kepada perbezaan harga di antara Semenanjung dengan Sabah dan Sarawak.

"Justeru, kerajaan tidak mempunyai rancangan untuk melaksanakan penetapan harga BTS di pasaran dan lebih menumpukan kepada melaksana strategi memperkukuhkan harga sawit bagi memastikan para pengusaha menerima pendapatan yang berpatutan," kata kementerian itu menerusi jawapan bertarikh 5 Mac yang disiarkan di laman sesawang Parlimen.

KPK berkata demikian sebagai menjawab soalan Datuk Jonathan Yasin (GRS-Ranau) mengenai langkah-langkah yang telah dibuat oleh kementerian agar harga jualan komoditi seperti harga getah dan lain-lain dijual pada harga yang seragam di Sabah, Sarawak dan Semenanjung.

Menyentuh mengenai sektor getah, KPK berkata sebagai komoditi yang berorientasikan eksport, harga jualannya dipengaruhi oleh permintaan dan penawaran dunia.

"Dengan sumbangan hanya sekitar 3.3 peratus kepada jumlah pengeluaran dunia, adalah sukar bagi Malaysia untuk mempengaruhi harga pasaran getah asli dan melaksanakan langkah menyeragamkan harga getah di Sabah, Sarawak dan Semenanjung.

"Justeru, kementerian melalui Lembaga Getah Malaysia lebih menumpukan kepada usaha memastikan pendapatan yang berpatutan dalam kalangan pengusaha melalui pelaksanaan Insentif Pengeluaran Getah (IPG)," jelasnya.

-- BERNAMA