PETALING JAYA: Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) meneruskan misinya untuk membantu perusahaan kecil dan sederhana (PKS) serta mempromosikan produk tempatan dengan menganjurkan Ekspo Usahawan Selangor 2022 (SELBIZ 2002) yang diadakan di Pusat Konvensyen Shah Alam (SACC), Shah Alam sehingga 4 September ini.

Ekspo tersebut menyasarkan transaksi jualan sebanyak RM1 juta dengan mengetengahkan produk dan perkhidmatan daripada 151 usahawan, selain turut menjangkakan kehadiran 10,000 pengunjung sepanjang dua hari penganjurannya.

Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif (Korporat dan Keusahawanan) PKNS, Suhaimi Kasdon berkata, inisiatif tersebut merupakan antara nilai teras PKNS yang sentiasa diamalkan untuk menyokong dan memberi peluang kepada golongan usahawan daripada perusahaan kecil dan sederhana (PKS) dan pemula niaga (start-up) untuk memperkenalkan serta mempromosikan produk kepada capaian khalayak yang lebih luas.

Jelasnya lagi, ia secara tidak langsung dapat menyemai semangat keusahawanan dalam belia disamping turut menggalakkan pelajar sekolah menengah, pelajar universiti dan bakal usahawan hadir sebagai pengunjung.

“Penganjuran Ekspo SELBIZ 2022 ini juga memberikan pelbagai manfaat dua hala kepada pempamer di kalangan usahawan dan juga pengunjung dimana para usahawan ini mendapat platform untuk meningkatkan hasil jualan produk di samping meluaskan rangkaian jaringan daripada penglibatan agensi-agensi usahawan bagi mengembangkan perniagaan mereka.

“Manakala, pengunjung yang hadir pula bukan sahaja dapat membeli-belah dengan variasi produk usahawan tempatan, malah dapat meluangkan masa bersama keluarga dengan pelbagai aktiviti menarik, cabutan bertuah, berjumpa dengan selebriti kesayangan dan sebagainya.

“Kami ingin memperkasakan perusahaan kecil di negeri ini yang secara tidak langsung akan menyumbang kepada taraf sosioekonomi negara. Ia selari dengan mandat penubuhan PKNS sejak 27 tahun lalu dengan rangsangan kepada hampir 41,000 usahawan dari pelbagai bidang,” katanya selepas melancarkan SELBIZ 2022.

Turut hadir Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pembangunan Usahawan Selangor, Rodziah Ismail.

Pada masa sama, Suhaimi menambah, penganjuran pada kali ini memberi peluang usahawan untuk mendapatkan persijilan halal dan mengembangkan peniagaan mereka ke peringkat global serta mempersiapkan produk-produk usahawan export ready.

Antara tokoh-tokoh usahawan yang akan terlibat untuk berkongsikan pengalaman dan ilmu kepada para pengunjung.


Ekspo SELBIZ 2022 ini mengetengahkan sembilan pengisian utama iaitu antaranya ialah Borak Bisnes yang mengetengahkan sesi perkongsian ilmu berkaitan isu-isu keusahawanan semasa bersama tokoh-tokoh keusahawan yang terkenal. Antaranya seperti Datuk Rosyam, Datuk Norman (KRU), Liza Hanim dan ramai lagi untuk berkongsi ilmu perniagaan mereka selain bagi memeriahkan lagi ekspo berkenaan.


Tidak ketinggalan, Datuk Rosyam Nor turut akan memeriahkan Ekspo SELBIZ 2022 pada hari kedua.

Selain itu, terdapat Klinik Usahawan Selangor yang memberi peluang kepada pengunjung dan pempamer untuk bertemu ‘coach’ usahawan secara bersemuka atau ‘one-to-one’ bagi memberi bimbingan, khidmat nasihat serta panduan perniagaan. Ianya terbuka secara percuma bukan sahaja untuk usahawan tetapi juga untuk mereka yang berminat untuk menceburkan diri dalam bidang keusahawanan

SELBIZ 2022 juga menyediakan platform ‘business matching’ yang mana akan memberi peluang kepada usahawan untuk berdiskusi dan mencari peluang bagi mengembangkan jenama melalui barisan Gergasi Runcit dan pemain industri dalam sektor perkhidmatan.


Penyanyi terkenal Liza Hanim dan Datuk Norman (KRU) akan berkongsikan pengalaman dan tips-tips menarik kepada para pengunjung.


Bukan itu sahaja, ada banyak lagi aktiviti disediakan khusus buat pengunjung SELBIZ 2022 antaranya, ‘booth’ pameran, ‘booth’ selebriti, ‘booth’ makanan, zon kanak-kanak, cabutan bertuah dan acara pentas serta hiburan bersama deretan artis-artis terkenal.

Selain itu, Ekspo SELBIZ 2022 ini juga adalah salah satu contoh dimana PKNS ingin mewujudkan kesedaran tentang produk tempatan dengan memperkasakan usahawan tempatan untuk keluar dari kawasan mereka dan berkongsi keistimewaan produk dan perkhidmatan dalam pasaran domestik.


Memberi pengetahuan dan kesedaran kepada pengunjung mengenai ‘Kepentingan Halal’ berkaitan keperluan makanan halal serta kepentingan prestasi dan keselamatan produk.

Untuk maklumat lanjut, layari https://selbiz.my/ atau laman sosial Facebook 'Bahagian Pembangunan Usahawan PKNS'.

*Artikel ini adalah kandungan berbayar