Prasarana Malaysia Bhd (Prasarana) kini dalam proses untuk menganugerahkan tender bagi pakej utama projek Transit Aliran Ringan Laluan 3 (LRT3) sejauh 37 kilometer menjelang Julai ini.

Presiden/Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Datuk Seri Azmi Abdul Aziz berkata setakat ini, pihaknya telah menyiapkan pakej bagi sistem kerja dan sedang meneliti pakej tender bagi kerja-kerja sivil.

Malah, ia yakin proses penganugerahan kontrak itu akan berjalan lancar seperti dijadualkan.

"Kita menjangkakan dapat menyelesaikan urusan penganugerahan tender untuk semua kerja-kerja utama menjelang Julai ini.

"Sebagaimana dijanjikan, 40 peratus daripada semua kontrak itu akan diberi kepada kontraktor-kontraktor Bumiputera.

"Oleh itu, kita berharap pihak yang mendapat pakej itu akan memulakan kerja-kerja bagi pakej itu sebelum akhir tahun.

"Malah, beberapa kerja awal di kawasan terbabit di sepanjang laluan itu, khususnya di kawasan depot, sudah pun bermula," katanya kepada pemberita pada majlis pemeteraian memorandum persefahaman (MoU) antara Rapid Rail Sdn Bhd (Rapid Rail) dan Institut Jurutera-Jurutera Malaysia (IEM) di sini, pada Selasa.

MoU itu dimeterai oleh Ketua Pegawai Eksekutif Rapid Rail Sdn Bhd Datuk Ir Zohari Sulaiman dan Presiden IEM Ir Tan Yean Chin.

Sementara itu, Zohari berkata usaha sama kedua-dua pihak itu bertujuan meningkatkan profesion dan industri.

Katanya, sebagai peneraju dalam rel bandar, Rapid Rail dan IEM melihat peluang besar yang boleh dimanfaatkan bersama untuk kebaikan industri berkenaan.

Mengulas perkara sama, Azmi berkata bakat kejuruteraan di negara ini masih berada di pelbagai peringkat manakala bagi kerja-kerja membabitkan sistem, khususnya aspek pengisyaratan, Malaysia masih bergantung kepada perkhidmatan firma asing.

"Kita perlu bekerja sambil menggalakkan bakat tempatan untuk mempertingkatkan diri sejajar (keperluan) tahap antarabangsa," katanya.

Pada masa ini, Prasarana mengambil khidmat lebih 400 siswazah kejuruteraan, termasuk kira-kira 50 peratus yang bertugas di Rapid Rail. -- BERNAMA