KUALA LUMPUR: Platform pembayaran dan perbankan perniagaan terkemuka India, Razorpay mengumumkan pengembangan antarabangsa pertamanya dengan pengambilalihan pegangan majoriti dalam syarikat permulaan fintech Malaysia, Curlec.

Bagaimanapun, jumlah urus niaga itu tidak didedahkan.

Platform e-dagang berkembang pesat di Malaysia dengan anggaran saiz pasaran $21 bilion pada 2021 dan bersedia untuk terus berkembang kepada lebih $35 bilion menjelang 2025.

Pengambilalihan tersebut bakal membuka saluran baharu pengembangan perniagaan global untuk perniagaan dalam talian yang berpangkalan di India dan Malaysia.

Pengasas Bersama dan Ketua Pegawai Eksekutif Razorpay, Harshil Mathur berkata mereka teruja dengan kehadiran Curlec ke arah perkembangan di rantau Asia Tenggara.

"Dengan pengalaman luas dalam pasaran heterogen seperti India sejak tujuh tahun lalu, pengembangan ke pasaran pembayaran Asia Tenggara adalah tepat pada masanya bertepatan dengan penguasaan syarikat yang semakin meningkat dalam semua perkara pembayaran," katanya dalam kenyataan pada Selasa.

Beliau berkata, Razorpay percaya dengan pengetahuan dan kepakaran Curlec tentang ekosistem pembayaran dan demografi Malaysia, akan menjadi rakan kongsi ideal untuk syarikat berkembang ke Malaysia.

Curlec yang diasaskan oleh Zac Liew dan Steve Kucia pada 2018 itu membina penyelesaian teknologi zaman baharu di atas infrastruktur pembayaran sedia ada, untuk memudahkan syarikat dan mengumpul pembayaran berulang serta mengawal aliran tunai mereka.

Syarikat tersebut pada masa ini bekerja dengan ratusan perniagaan di seluruh Malaysia dengan beberapa nama terkenal, termasuk AXA, Funding Societies, Axiata Digital dan lain-lain.

Ia pada mulanya disokong 500 pelabur global dan lain-lain, hasil tahunan syarikat telah berkembang hampir 5X sejak 2018.

Liew yang juga Pengasas Bersama dan Ketua Pegawai Eksekutif Curlec berkata, beliau menantikan fasa seterusnya dalam perjalanan mereka dan meluaskan bersama-sama di seluruh Malaysia dan Asia Tenggara.

"Kami sangat teruja untuk bergabung pasukan dengan Harshil, (pengasas bersama Razorpay) Shashank Kumar dan pasukan Razorpay.

"Kami telah lama mengagumi apa yang mereka bina di India dan sejajar dengan visi bersama pembayaran dan penyelesaian perbankan untuk sebarang perniagaan," katanya. - DagangNews.com