KUALA LUMPUR: Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC) menyasarkan pelaburan RM50 bilion menerusi Strategi Pelaburan Digital Future5 (DIF5) yang menumpukan kepada lima teras utama untuk menarik pelaburan dan memajukan ekonomi selaras dengan Rangka Tindakan Ekonomi Digital Malaysia (MyDIGITAL).

Pelan strategik lima tahun sejajar dengan objektif MyDIGITAL itu dijangka mampu menarik pelaburan sehingga RM70 bilion menjelang 2025 serta dirangka berdasarkan Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12).

Naib Presiden Kanan Pelaburan dan Jenama MDEC, Raymond Siva berkata, keyakinan para pelabur domestik dan luar negara akan membantu negara mencapai hasrat sebagai Nadi Digital ASEAN.

Ujarnya, Strategi DIF5 selain pelaburan bernilai RM50 bilion adalah mewujudkan 50,000 peluang pekerjaan dalam industri digital, menarik 50 syarikat teknologi Fortune 500 termasuk membolehkan lima syarikat unikorn global beroperasi di negara ini.

“Sasaran kami ialah pelabur yang sedia ada di Malaysia agar mereka yakin bahawa negara ini tempat yang paling sesuai untuk meluaskan perniagaan mereka termasuk para pelabur dari ASEAN dan global seperti China, India, Amerika Syarikat, Kanada dan Eropah, ini yang penting.

“Kedua, sasaran kami adalah untuk para syarikat pemula dan penyelidik untuk mereka mempunyai syarikat di Malaysia dan menggunakan Malaysia sebagai tempat yang paling sesuai untuk berkembang di ASEAN,” katanya kepada Astro AWANI pada Rabu.

Dalam pada itu, Raymond menambah, lima sektor industri utama, lima teknologi utama, lima teknologi baharu dan perkhidmatan perniagaan global digital muncul akan diberikan fokus bagi memacu ekonomi digital negara ke arah lebih tinggi.

“Industri yang menjadi pemacu ekonomi adalah Teknologi Agrikultur, Teknologi Kesihatan, Ekonomi Digital Islam dan Teknologi Kewangan, Teknologi Pendidikan dan CleanTech (Teknologi Bersih).

“Teknologi utama yang dimaksudkan termasuklah blockchain, dron, edge computing, extended reality dan robotik termaju.

“Selain itu, lima teknologi fokus penting untuk memudahkan pertumbuhan sektor-sektor ini termasuk cloud computing, pusat data, kecerdasan buatan (AI), keselamatan siber dan peralatan kandungan digital,” katanya.

Malaysia Tech Month 2021 (MTM21) berlangsung secara maya pada 29 Julai hingga 30 Ogos 2021. - Foto MDEC

Sementara itu, Malaysia Tech Month 2021 (MTM21) yang berlangsung secara maya pada 29 Julai hingga 30 Ogos ini menampilkan pelbagai acara dan tetamu jemputan.

“Kami telah mulakan MTM21 dengan acara pemula pada akhir bulan Julai sebagai tanda 25 tahun MDEC dan Koridor Raya Multimedia (MSC), iaitu minggu pertama adalah Digital Investment Week untuk menunjukkan kepada seluruh dunia peluang pelaburan dalam industri digital di Malaysia dan telah mendapat sambutan yang cukup baik.

“Minggu kedua pula fokus kepada Adoption, untuk perusahaan kecil dan sederhana (PKS) tentang cara mereka menerapkan digital dalam perniagaan bagi menangani COVID-19 dan cara keluar daripada tempoh ini dengan lebih kuat.

"Minggu kedepannya akan fokus kepada bakat digital, iaitu kemahiran diperlukan kini dan minggu terakhir pada hujung bulan Ogos, fokus kepada kandungan digital kreatif seperti animasi, e-permainan dan syarikat pemula,” ujarnya.

Tambahnya lagi, para tetamu jemputan terdiri daripada mereka yang berpengalaman dalam industri sama ada dalam negara mahupun antarabangsa.

“Antara speaker yang kita jemput ialah ahli fizik teori, Profesor Dr Michio Kaku; Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Air Asia, Tan Sri Tony Fernandes; Pengasas bersama dan ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Carsome, Eric Cheng.

“Selain itu, kita ada juga Datuk Jovian Mandagie, speaker dari Gojek dan Bukalapak Indonesia. Barisan ini bukan sahaja dari Malaysia, ASEAN, malahan global dan menunjukkan keyakinan mereka dalam ekonomi digital di Malaysia,” ujarnya lagi.

*Artikel ini adalah kandungan berbayar.