KUALA LUMPUR: Peruncit elektrik dan elektronik (E&E) pengguna Senheng New Retail Bhd telah mendapat kelulusan daripada Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) untuk disenaraikan di Pasaran Utama Bursa Malaysia Securities Bhd.

Ditubuhkan pada 1989, Senheng mempunyai rangkaian runcit 104 kedai di seluruh Semenanjung dan Malaysia Timur, dan disokong oleh pelbagai platform runcit dalam talian.

Senheng berkata kedainya mempunyai lebih 280 jenama E&E pengguna terkenal, yang menampilkan rangkaian komprehensif alat digital, audio visual, peralatan rumah dan produk berkaitan.

Pengerusi Eksekutif Senheng Lim Kim Heng berkata, syarikat tersebut adalah antara pengguna awal model pendigitalan runcit baharu dengan semua aspek operasi dipertingkatkan oleh alatan teknologi bagi mengoptimumkan strategi perniagaannya..

“Sebagai syarikat yang maju secara digital, operasi kami sangat mudah disesuaikan dengan cabaran dalam persekitaran perniagaan.

“Malah, kami mencatatkan pertumbuhan yang sihat dalam prestasi kewangan kami walaupun terdapat beberapa kekangan perintah kawalan pergerakan.

"Ini disebabkan oleh keupayaan kami untuk menyediakan perkhidmatan tanpa gangguan kepada pelanggan melalui saluran e-dagang dan telepemasaran bersepadu kami," katanya.

Senheng dijangka disenaraikan pada Januari 2022.

Mercury Securities Sdn Bhd ialah penasihat utama, menguruskan penaja jamin dan penaja jamin bersama untuk pelaksanaan IPO, manakala CIMB Investment Bank Bhd dan AmInvestment Bank Bhd adalah penaja jamin bersama dan penaja jamin bersama.

* Artikel asal disiarkan di DagangNews.com.