KUALA LUMPUR: Syarikat penerbangan Batik Air mahu standard perkhidmatan yang lebih baik untuk penggunaan kemudahan di KLIA.

Ia berikutan keputusan Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Mavcom) untuk menyeragamkan caj perkhidmatan penumpang kepada semua penerbangan antarabangsa keluar dari KLIA atau klia2 dan lapangan terbang lain pada RM73 menjelang 1 Jun — yang bermakna kadar penerbangan ke Asean naik daripada RM35 kepada RM73.

“Dengan kenaikan kadar yang dikenakan kepada penumpang di KLIA, kami mengharapkan standard perkhidmatan yang lebih tinggi untuk penggunaan kemudahan itu, dan berharap dapat melihat isu-isu seperti kesesakan ditangani untuk menawarkan pengalaman titik sentuh penumpang yang sangat baik,” kata CEO Batik Air, Datuk Chandran Rama Muthy dalam satu kenyataan.

Syarikat penerbangan itu kini beroperasi dari KLIA dan Terminal Subang Skypark di Selangor.

Chandran juga memberi jaminan bahawa kadar PSC yang disemak tidak akan menjejaskan tiket yang dikeluarkan sebelum 1 Jun, kerana ia akan terus berdasarkan kadar semasa, walaupun tarikh perjalanan berlaku pada atau selepas 1 Jun.

Beliau mengulas pengumuman Mavcom sebelum ini pada Selasa bahawa PSC atau cukai lapangan terbang akan diseragamkan kepada RM73 untuk pengembara antarabangsa, sama ada ke Asean atau melangkaui Asean di KLIA, klia2 dan lapangan terbang Malaysia yang lain.

Ini akan meningkatkan PSC untuk pelancong ke Asean di lapangan terbang ini sebanyak RM38 daripada RM35 pada masa ini, menjadikan kadar itu sama dengan pelancong yang menuju ke luar Asean.

CEO Batik Airline Datuk Chandran Rama Muthy. - Foto DagangNews

Caj pemindahan PSC juga akan diperkenalkan pada 1 Jun pada RM7 untuk penumpang domestik yang berpindah melalui mana-mana lapangan terbang Malaysia — kecuali Lapangan Terbang Antarabangsa Senai (JHB), yang akan mengenakan bayaran RM10 — manakala penumpang antarabangsa akan dikenakan bayaran RM42 untuk pemindahan melalui KLIA, dan RM29 melalui klia2 atau lapangan terbang Malaysia yang lain.

PSC bagi pelepasan domestik akan kekal tidak berubah pada RM11, kecuali JHB, yang akan dinaikkan kepada RM16. Caj yang disemak akan berkuat kuasa selama dua setengah tahun sehingga 31 Dis 2026.

Batik Air menyokong semakan PSC, yang dilihat sebagai pelaburan penting diperlukan untuk memudahkan pengembangan berterusan infrastruktur lapangan terbang yang penting untuk menyokong pertumbuhan sektor penerbangan Malaysia.

“Di Batik Air, kami kekal komited untuk menyampaikan pengalaman luar biasa untuk pelanggan kami, dan kami percaya bahawa inisiatif ini akan menyumbang secara positif kepada pertumbuhan dan pembangunan industri,” kata Chandran. - DagangNews.com