KUALA LUMPUR: Pihak kerajaan, bank dan usahawan perlu menambah baik mutu gerak kerja dan produktiviti masing-masing untuk menyemarakkan sektor perusahaan kecil dan sederhana (PKS) dalam landskap bisnes dunia baharu.

Kata Ketua Pegawai Eksekutif Akademi Usahawan Mikro (AUM), Azharee Wahid, usaha untuk bangkit daripada dibadai pandemik bukan usaha satu pihak sahaja, tetapi setiap yang terlibat perlu bersama dalam hal ini.

Bermula di pihak kerajaan, yang dirasakannya perlu dipelbagaikan bentuk bantuan yang boleh diperoleh oleh para peniaga kecil dan sederhana yang kini menjadi sandaran ramai golongan B40 khususnya untuk meneruskan kehidupan.

“Saya rasa di pihak kerajaan sepatutnya mempelbagaikan lagi produk untuk golongan ‘informal’ ini sepertimana yang diadakan TEKUN Nasional.

“Mereka memang ada produk bantuan yang boleh dimanfaatkan, pada masa sama mereka membantu para usahawan untuk memperbaiki pendokumentasian pada masa mereka menerima pinjaman tersebut,” katanya.

Di peringkat bank pula, Azharee berharap supaya kelonggaran dapat diberi kepada para penerima pinjaman mengikut kriteria tertentu supaya lebih banyak akses kepada dana ini dapat dimanfaatkan oleh golongan usahawan ini.

“Kita faham bank komersial ada cabaran masing-masing namun kalau boleh diperluaskan lagi dan saya minta jangan letakkan bunga yang sangat tinggi kerana ia akan memberi beban kepada mereka (peminjam)," katanya pada sesi temu bual maya bersama hos Fauzi Zin dalam Agenda AWANI pada Isnin

Paling penting, jelasnya, usahawan itu sendiri perlu bertanggungjawab terhadap syarikat mereka dengan mewujudkan segala pendokumentasian yang diperlukan supaya mudah untuk segala permohonan pinjaman dan sebagainya.

“Daftar di Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), dapatkan lesen, dan juga ada dokumentqsi yang baik supaya orang kenal kita, orang boleh iktiraf kita sebagai usahawan dan orang boleh bantu kita di peringkat bank mahupun kerajaan.

“Sudah pasti lesen ini berkaitan dengan kerajaan negeri, mereka juga perlu beri sedikit kelonggaran terutamanya di waktu krisis ini, ada pertemuan dan perbincangan yang lebih baik dengan persatuan-persatuan usahawan mikro dan penjaja contohnya,” jelasnya.

Turut disentuh adalah berkenaan koperasi, di mana dilaporkan 30 peratus koperasi seluruh negara tidak aktif dan mengalami kerugian keseluruhan sehingga RM 3.2 juta.

Sama seperti disebut tadi, ia memerlukan usahasama pihak kerajaan dan koperasi supaya perniagaan tersebut dapat bangkit, kekal berurusniaga dan meraih keuntungan dalam waktu mencabar ini.

Azharee mencadangkan supaya pemikiran mereka yang menubuhkan koperasi ini perlu diubah.

“Kita kena faham koperasi ini bukan kumpulan yang memang lahir untuk menjadi usahawan, mereka datang dari pelbagai lapisan masyarakat. Contohnya mereka adalah sekumpulan jurutera yang menubuhkan koperasi, mereka tidak ada pemikiran usahawan.

“Jadi perlu ada banyak program untuk mengajar mereka tentang ‘mindset’ menjalankan koperasi. Ini sangat penting, kalau tidak tak akan selesai isu koperasi yang tidak aktif,” katanya.

Selain itu, Azharee turut  menegaskan tentang keperluan kerajaan untuk memberi lebih banyak input dan maklumat kepada koperasi supaya mereka tahu apa yang menjadi permintaan pasaran dan tidak menjalankan koperasi ikut rasa hati.

Tonton temubual penuh di sini:


Agenda AWANI: Setahun Malaysia Prihatin - Agenda memperkasa usahawan