KUALA LUMPUR: Top Glove Corporation Bhd menjangkakan harga jualan purata (ASP) untuk kedua-dua sarung tangan getah nitril dan asli akan terus menurun kerana dinamik pasaran kekal lemah, kata Pengarah Urusan Lim Cheong Guan.

Beliau berkata ASP untuk sarung tangan nitril, khususnya, ia menyusut disebabkan situasi lebihan bekalan, mengakibatkan tekanan pasaran pada kedua-dua harga dan volum jualan, yang kedua-duanya menyaksikan aliran menurun.

Faktor yang mempengaruhi volum jualan, kedua-dua ASP dan volum lain adalah disebabkan terutamanya oleh aliran globalisasi yang berterusan dan ketidakpadanan permintaan dan bekalan sarung tangan serta pesanan yang lebih perlahan daripada pelanggan kerana tiada keperluan mendesak untuk mereka membuat pesanan yang besar.

"Oleh itu, kami menjangkakan penurunan selanjutnya dalam ASP, dan juga masa penghantaran untuk pengeluar adalah singkat disebabkan penggunaan (kapasiti) yang rendah dalam kalangan pengeluar," katanya kepada pemberita selepas mengumumkan prestasi kewangan syarikat untuk suku pertama berakhir 30 Nov 2022, hari ini.

Disebabkan oleh tekanan yang berterusan, Top Glove mencatatkan kerugian bersih sebanyak RM168.24 juta pada suku pertama tahun kewangannya yang berakhir pada 31 Ogos 2023 berbanding keuntungan bersih RM185.72 juta pada suku pertama 2022, apabila jumlah jualan berkurangan sekira-kira 48 peratus tahun ke tahun.

Bagaimanapun, Lim menyatakan bahawa penurunan dalam ASP sarung tangan semakin perlahan, menunjukkan bahawa aliran menurun tidak akan berterusan selama-lamanya.

"ASP untuk sarung tangan dijangka kembali normal dalam tempoh tiga hingga enam bulan," katanya.

Kumpulan itu juga menjangkakan untuk memperoleh beberapa faedah daripada trend penurunan harga bahan mentah; dengan harga lateks pekat asli purata menurun sebanyak tujuh peratus kepada RM4.73 sekilogram manakala harga lateks nitril telah menurun sebanyak 49 peratus tahun ke tahun kepada US$0.91 sekilogram (US$1=RM4.40).

"Top Glove mengekalkan prospek jangka panjang yang positif untuk industri sarung tangan apabila permintaan terus meningkat sebanyak 10 peratus setiap tahun, dirangsang oleh penggunaan sarung tangan yang lebih tinggi dan kesedaran kebersihan selepas pandemik.

"Kami beroperasi di tengah-tengah beberapa cabaran yang melanda industri sejak enam bulan lepas. Ini dijangkakan ketika kami melalui proses normalisasi sebelum pemulihan pada akhirnya," katanya.

Walaupun prospek jangka panjang untuk industri sarung tangan adalah positif, Top Glove menjangkakan persekitaran yang mencabar akan berterusan menjelang tahun 2023.

Lim berkata kumpulan itu sedar bahawa tempoh pelarasan dijangkakan berikutan pandemik global yang besar.

"Bagaimanapun, kami optimis bekalan dan permintaan sarung tangan akhirnya akan mengimbangi semula untuk lebih mewakili tahap penggunaan sebenar dan potensi sebenar industri," katanya.

-- BERNAMA