MIDF Research mengunjurkan trafik penumpang udara mencatat pertumbuhan 2% berbanding tahap 2019, sejajar dengan unjuran tertinggi Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (MAVCOM).

Kekal dengan pendirian ‘neutral’ terhadap sektor penerbangan, firma penyelidikan itu berkata tinjauan menunjukkan bahawa faktor muatan selepas wabak adalah setanding dengan, jika tidak lebih tinggi daripada, tahap prapandemik, menunjukkan bahawa syarikat penerbangan boleh menampung lebih ramai penumpang dengan meningkatkan kapasiti mereka.

Oleh itu, kadar pemulihan bergantung pada seberapa cepat kapasiti tempat duduk boleh melantun semula, memandangkan kekangan yang timbul ekoran ketersediaan pesawat yang terhad, ujar firma tersebut.

Menurut firma itu, AirAsia menyasarkan untuk mencapai sekurang-kurangnya 90% tahap kapasiti pra-COVID menjelang akhir tahun kewangan 2024 (FY24) melalui pengaktifan semula pesawatnya.

“Unjuran trafik kami bergantung terutamanya pada sasaran Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) untuk mengalu-alukan 17 syarikat penerbangan baharu beroperasi dari lapangan terbang tempatan tahun ini, dengan lima unit telah disahkan,” tambahnya.

Mengulas prestasi trafik penumpang udara pada Februari 2024, MIDF Research berkata lapangan terbang Malaysia kekal berdaya tahan dengan mencapai kemuncak baharu 7.8 juta penumpang dan mencapai pemulihan 96%.

Selain penambahan laluan syarikat penerbangan yang berterusan, lonjakan itu didorong oleh gabungan faktor termasuk cuti sekolah akhir tahun sebulan, perayaan Tahun Baharu Cina dan acara Routes Asia di Langkawi.

Firma itu menambah bahawa purata harian bagi pergerakan penumpang antarabangsa melepasi paras yang dicatat pada Februari 2017 pada tujuh hari berlainan, antara 1% hingga 10%.

Menurut MIDF Research, perjalanan tanpa visa membuahkan hasil dengan purata faktor muatan sebanyak 83%, menunjukkan bahawa trafik penumpang sedang pulih untuk kembali normal.

Firma penyelidikan itu mengekalkan saranan ‘neutral’ ke atas syarikat pengendali lapangan terbang, MAHB dengan harga sasaran (TP) dinaikkan kepada RM8.75 sesaham dan turut ‘neutral’ terhadap saham Capital A yang dinilai pada TP 74 sen. - DagangNews.com