KUALA LUMPUR: 10 tahun berlalu sejak Satya Nadella menggalas tanggungjawab sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO), syarikat tekonologi, Microsoft.

Perjalanan Nadella telah menjadi salah satu pencapaian luar biasa, mengharungi titik terendah serba mencabar terutama ketika berdepan era kecerdasan buatan (AI).

Sejak memegang jawatan tersebut, Nadella telah mengatur beberapa transformasi luar biasa, mendorong Microsoft ke tahap lebih tinggi dan membentuk semula imejnya dalam industri teknologi.

Apabila Nadella menggantikan Steve Ballmer pada Februari 2014, langkah beliau dianggap berani.

Pada masa itu, nilai Microsoft adalah sekitar AS$300 bilion.

Hari ini, ia telah melonjak kepada AS$3.06 trilion, menjadikannya syarikat dagangan awam paling berharga di dunia, malah mengatasi gergasi teknologi, Apple.

Salah satu pemacu utama di sebalik prestasi cemerlang Microsoft di bawah kepimpinan Nadella ialah tumpuan strategik beliau terhadap aliran baharu, pengkomputeran awan.

Menyedari potensi besar teknologi awan, Nadella mengalihkan hala tuju syarikat, dengan banyak melabur dalam infrastruktur serta perkhidmatan awan.

Tindakan berani ini telah membuahkan hasil yang lumayan, dengan Microsoft Azure muncul sebagai salah satu platform awan terkemuka, bersaing dengan penyokong industri seperti Amazon Web Services (AWS).

Selain itu, tempoh perkhidmatan Nadella telah dicirikan oleh satu siri pemerolehan bijak, seterusnya memperkukuh kelebihan daya saing Microsoft.

Pengambilalihan utama seperti Activision Blizzard, LinkedIn, dan Nuance bukan sahaja telah meluaskan portfolio Microsoft, tetapi juga meletakkan syarikat itu sebagai pemain hebat dalam pelbagai sektor, daripada permainan kepada rangkaian profesional dan penjagaan kesihatan.

Di luar konteks kewangan, kepimpinan Nadella juga telah membentuk semula budaya Microsoft, menjadikannya lebih inklusif dan kolaboratif, memupuk budaya inovasi dan pemerkasaan.

Anjakan budaya ini telah memainkan peranan penting dalam memacu kejayaan Microsoft, membolehkannya menarik bakat terbaik dan menyesuaikan diri kepada dinamik pasaran yang berkembang dengan pantas untuk kekal di barisan hadapan.

Walau bagaimanapun, di sebalik pencapaian luar biasa sepanjang tempoh kepimpinan Nadella, Microsoft terus menghadapi cabaran menggerunkan dalam perjalanannya ke arah pertumbuhan mampan.

Kesimpulannya, ulang tahun 10 tahun Satya Nadella sebagai CEO Microsoft melambangkan satu dekad transformasi dan pertumbuhan yang tidak pernah berlaku sebelum ini.

Kepimpinannya mengubah syarikat itu menjadi kuasa global, mengukuhkan kedudukannya, bersedia menangani apa sahaja cabaran mendatang dalam masa depan dalam landskap teknologi yang sentiasa berkembang.

Transisi kejayaan satu dekad Microsoft pimpinan Satya Nadella