JOHOR BAHRU: Terberg Tractors Malaysia Sdn Bhd (TTM), usaha sama di antara Sime Darby Industrial dengan Royal Terberg Group BV berpangkalan di Netherlands telah melancarkan traktor terminal elektrik berkuasakan bateri penuh yang pertama di Malaysia, YT200EV.

Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) TTM, Boo Wei Ching berkata YT200EV yang dikeluarkan di peringkat tempatan di kemudahan pembuatan dan pemasangan TTM di Pasir Gudang di sini akan tersedia untuk diedarkan menjelang awal bulan depan.

"Menerusi traktor terminal baharu ini, TTM menyasarkan untuk menggandakan kapasiti pengeluaran kami di Malaysia daripada 600 unit traktor terminal bagi memenuhi jangkaan permintaan daripada pelanggan sedia ada dan baharu dalam segmen pasaran baharu dalam tempoh tiga tahun akan datang.

"TTM telah melabur lebih RM10 juta untuk menaik taraf infrastruktur semasa yang akan membolehkan pertambahan output bagi menampung jangkaan permintaan," katanya ketika majlis pelancaran YT200EV di Terberg Manufacturing and Assembly Sdn Bhd di sini semalam.

Hadir sama CEO kumpulan Sime Darby Bhd Datuk Jeffri Salim Davidson dan Ahli Lembaga Penyeliaan Royal Terberg Group, George J M Terberg.

Pada majlis sama, TTM turut menerima pengiktirafan daripada The Malaysia Book of Records sebagai pengeluar traktor terminal elektrik penuh pertama di negara ini susulan pelancaran YT200EV.

Boo berkata traktor terminal YT200EV dihasilkan untuk kegunaan industri perkapalan dan logistik, menyokong pergerakan kargo dan kontena di terminal kontena dan memberikan manfaat kepada pusat pengedaran, gudang, kemudahan penerimaan, depot antara mod dan loji perindustrian bagi pirau dan pengendalian perkemasan.

"Tidak seperti traktor yang sering digunakan, traktor terminal YT200EV didatangkan dengan alat ganti bergerak yang tidak banyak disebabkan ciri-cirinya sebagai EV, justeru, pelanggan tidak perlu bimbang mengenai haus dan lusuh serta kos penyelenggaraan," katanya.

Boo berkata sebagai antara pengeluar traktor terminal terkemuka di Asia Pasifik, TTM yakin keluaran terkini dalam industri itu akan menjadi langkah penting untuk melengkapkan aspirasi hijau rantau ini dengan menyemaikan amalan kelestarian.

"Sebagai peneraju industri, kami rasa ini tanggungjawab kami untuk memainkan peranan aktif kepada penyelesaian untuk memerangi perubahan iklim," katanya.

Beliau berkata, selain mengurangkan pelepasan karbon, traktor terminal YT200EV akan mengecilkan kos operasi yang ketara membabitkan diesel dan bahan api fosil lain yang digunakan terhadap traktor terminal atau trak konvensional.

"Kami yakin manfaat ini boleh dikongsi dengan lebih banyak sektor, melebihi pelabuhan dan logistik, mewujudkan impak besar daripada amalan mesra alam sekitar di seluruh industri," katanya.

-- BERNAMA